مقایسه تحصیل در قبرس شمالی و سایر کشورهای اروپایی

شاید دغدغه ذهنی شما به عنوان داوطلب تحصیل به عنوان دانشجوی بین الملل، مقایسه تحصیل در قبرس شمالی و سایر کشورهای اروپایی باشد. از نظر دانشجویان بین الملل برای ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی، معیارهای هزینه تحصیل، هزینه زندگی دانشجویی، مراحل پذیرش و کیفیت علمی دانشگاه ها را باید مقایسه نمود. قبرس شمالی یکی از کشورهای اروپایی است اما در اتحادیه اروپا قرار ندارد. ولی بنابر سیستم آموزشی قوی مزایای زیادی دارد، مقصد بسیاری از داوطلبان ادامه تحصیل در اروپا شده است. در ادامه این مطلب به مقایسه اساسی ترین شرایط قبرس و سایر کشورهای اروپایی برای تحصیل می پردازیم.

داوطلبانی که به دنبال تحصیل بین المللی هستند از نظر سنجش هزینه ها و آسانی شرایط می توانند در قبرس شمالی به اهداف علمی وتحصیلی دست یابند. قبرس همسایه کشور ترکیه و در خارج از اتحادیه اروپا قرار گرفته است. اما تا حدود ی استانداردهای تحصیلی اروپایی و سیستم آموزشی پیشرفته ای که درد، سبب افزایش تمایل دانشجویان برخی کشورها مثل ایران، ترکیه، عراق ، عربستان برای ادامه تحصیل بین المللی شده است.

شما به عنوان داوطلب تحصیل در قبرس شمالی، باید از کارشناسان هلدینگ وارتان، مشاوره تحصیلی و مهاجرتی دریافت نمایید. در موسسه بین المللی وارتان، تیمی از مشاوران خوش سابقه در امور مهاجرت صفر تا صد روند ورود به دانشگاه های قبرس شمالی و مزایای تحصیل در این دانشگاه هارا برای شما بازگو می نمایند. حضور کارشناسان وارتان در این مسیر قطعا پشتیبان مهمی برای تمام دانشجویان بین الملل خواهد بود.

تحصیل در قبرس شمالی و سایر کشورهای اروپایی

مقایسه تحصیل در قبرس شمالی و سایر کشورهای اروپایی از نظر هزینه تحصیل

قبرس شمالی دارای دانشگاه های متعدد با رنکینگ علمی متوسط نسبت به دانشگاه های برتر اروپاست. هزینه تحصیل در بر اساس نوع دانشگاه و رشته متفاوت است. اما همه هزینها در مقایسه با کشورهای اروپایی کمتر است. بر اساس مقطع تحصیلی شهریه متغیر و برای نمونه در دوره کارشناسی تا پایان دوره حدود 4000 دلار، کارشناسی ارشد برای گذراندن کامل دوره 2000 دلار باید بپردازید. در قبرس شمالی بورس ها و کمک های مالی به دانشجویان بین الملل داده می شود.

وزارت جمهوری ترک قبرس شمالی به دانشجویان واجد شرایط بورسیه تحصیلی در دو نوع بورسیه کامل و بورسیه جزیی اعطا می نماید. که طبق بورسیه کامل : شهریه کامل دانشگاه؛ هزینه خوابگاه، کمک هزینه 120 لیره، کمک هزینه 180 یورویی در یکسال پرداخت می شود. البته این بورسیه ها به دانشجویان کاشناسی و کارشناسی رشد تعلق می گیرد. مثلا دانشگاه EMU بورسیه ای که به دانشجویان می دهد تا حدود 50 درصد هزینه های تحصیل را پوشش می دهد.

در برخی کشورهای اروپایی از جمله: آلمان، جمهوری چک، ایتالیا و اسپانیا، تحصیلات رایگان برای دانشجویان بین الملل امکان پذیر است. اما دانشجویان غیر اتحادیه اروپا مثلا دانشجوی ایرانی باید تمام شهریه را پرداخت نمایند. البته تحصیل رایگان فقط در برخی از رشته های محدود ودر تعداد محدودی از دانشگاه ها برقرار می باشد. اما در دیگر کشورهای اروپایی مانند انگلیس، فرانسه، هزینه تحصیل بیش از 12000 یورو در سال و هزینه های زندگی دانشجویان بسیاری بالاست. در اکثر دانشگاه های اروپا، بورسیه تحصیلی با شرایط سخت تر به دانشجویان اعطا و تا حدی هزینه ها را پوشش می دهد.

مقایسه تحصیل در قبرس شمالی و سایر کشورهای اروپایی از نظر مزایای تحصیل

در سایر کشورهای اروپایی، از مرحله دریافت پذیرش دانشگاه باید مدرک آیلتس یا تافل زبان انگلیسی را ارائه نمود. ولی قبرس شمالی بدون محدودیت مدرک زبان انگلیسی به دانشجویان پذیرش می دهد. این امر سبب افزایش داوطلبان ایرانی وسایر کشورهای آسیایی برای تحصیل در قبرس شمالی شده است.

یادگیری زبان انگلیسی

دانشجویان بعد از پذیرفته شدن در دانشگاه قبرس، در آزمون مهارت زبان انگلیسی شرکت می کند. اگر موفق در کسب امتیاز بالا در آزمون باشند که با شروع ترم تحصیلی وارد دانشگاه شده و در کلاس ها حضور دارند. اما افرادی که در آزمون زبان نمره حدنصاب را نیاورده اند، دوره زبان انگلیسی که دانشگاه برگزار می کند را می گذرانند و سپس در کلاس های دانشگاه حضور پیدا میکنند. یک مزیت مهم این است که والدین دانشجویان نیز در کلاس های آموزش زبان حق شرکت و فراگیری دارند. توجه داشته باشید در مقطع دکترا نیز نیازی به ارائه مدرک تافل یا آیلتس نمی باشد.

تحصیل در قبرس شمالی

امکان تحصیل در سایر کشورهای اروپایی

دانشجویانی که علاقمند به تحصیل در سایر کشورهای اروپایی باشند، از سال دوم مقطع کارشناسی دانشگاه های قبرس، مجازند برای ادامه تحصیل به دانشگاه های سایر کشورها درخواست بدهند.

تنوع رشته های تحصیلی

انواع رشته های محبوب و تخصصی مهم برای تحصیل دانشجویان ارائه می شود. تنوع رشته ها موجب آزادی انتخاب بیشتر برای علاقمندان به رشته های خاص شده است.

رشته های دوگانه در دانشگاه ها

یکی از مزیت های مهم تحصیل در قبرس شمالی وجودرشته های دوگانه در دانشگاه های قبرس است. در رشته های دو گانه دانشجویان بعد از تحصیل به مدت سه سال در قبرس حق انتخاب یک کشور اروپایی برای آخرین سال تحصیلی و دریافت مدرک از آن دانشگاه اروپایی را دارند. برای مثال دانشجویی که سه سال در دانشگاه قبرس شمالی رشته مدیریت را تحصیلکرده، سال آخر را در رشته بازرگانی یا اقتصاد در کشور پاریس را انتخاب و در این حالت دو مدرک متفاوت از دو دانشگاه معتبر یکی دانشگاه پاریس و دانشگاه قبرس شمالی دریافت نموده ست. این طرح رشته های دوگانه طرفداران زیادی را از کشورهای نزدیک قبرس جذب و سبب افزایش تحصیل در قبرس شمالی شده است. زیرا در این حالت افرادی که هزینه تحصیل کامل در کشورهای اروپایی را ندارند، هم مدرک اروپا را دریافت کرده و هم دو رشته متفاوت را تحصیل نموده اند.

مقایسه تحصیل در قبرس شمالی و سایر کشورهای اروپایی از نظر ویزای تحصیلی

دانشجویانی که قصد تحصیل به عنوان دانشجوی بین الملل دارند، همیشه به دنبال مسیرها و شرایط راحت تر هستند. در دانشگاه های قبرس شمالی برای ورود به دانشگاه نیازی به اخذ ویزای تحصیلی نمی باشد. در صورتی که داوطلب در مرحله درخواست اولیه از طرف دانشگاه پذیرفته شود، بر اساس همین پذیرش وارد دانشگاه شده و حق اقامت در قبرس تا پایان تحصیلات بدو نیاز به ویزای تحصیلی دارد. این امرموجب افزایش مهاجرت به قبرس شمالی شده است. این شرایط ویژه به دانشجویان کمک می کند تا با هزینه بسیار کمتر و در مدت زمان کوتاهتر به عنوان دانشجوی بین الملل پذیرفته شوند.

درحالی که سایر کشورهای اروپایی بعد از مرحله پذیرفته شدن از طرف دانشگاه، باید با ارسال مدارک خاص اقدام به دریافت ویزای تحصیلی نمایند. سپس حق ثبت نام و ورود به دانشگاه را دارند. این شرایط ویژه به دانشجویان کمک می کند تا در کشورهای اروپایی باید حداقل مدرک دیپلم و سن مجاز 17 سال را داشته باشید. بعد از بررسی شرایط اولیه نوبت به دریافت پذیرش از دانشگاه و اخذ ویزای تحصیلی می شود. شما بدون ویزای دانشجویی حق مهاجرت تحصیلی به اروپا را ندارید. شما باید بعد از دریافت نامهپذیرش از سوی دانشگاه، به سفارت کشور موردنظر رفته و برای دریافت ویزا اقدام کنید.

مقایسه تحصیل در قبرس شمالی و سایرکشورهای اروپایی

مقایسه تحصیل در قبرس شمالی و سایر کشورهای اروپایی از نظر شرایط تحصیلی

در اغلب کشورهای اروپایی به دلیل سطح علمی بالا، شرایط پذیرفته شدن سخت تر از قبرس شمالی است. در مرحله نخست با ارائه مدارک اعلامی از سوی دانشگاه باید رزومه علمی قوی ومدرک زبان انگلیسی برای پذیرفته شدن داشته باشید. دانشگاه های اروپا برای افرادی که علاقمند به تحقیقات هستند بسیار انتخاب مهمی است. شما از مرحله اول باید یکسری فرم از اطلاعات شخصی و تحصیلی را برای درخواست پذیرش ز طریق پلتفرم های خاصی که آن کشور اعلام می کند ارسال نمایید. باقی مراحل را بعد پذیرفته شدن طی نمایید. بدون مدرک زبان حق ورود به دانشگاه های اروپا را ندارید. یک حساب بانکی در اروپا باید باز کنید. دانشجویان در اروپا حتما باید تحت پوشش یک بیمه دانشجویی باشند. زیرا بدون بیمه حق تحصیل ندارند. برای اقامت در زمان تحصیل بایدمسکن اجاره ای دریافت و تمام هزینه ها را پرداخت نمایند.

این امور پذیرش مخصوص کشورهای اروپایی است. برای ورود به دانشگاه های قبرس شمالی که تا حد زیادی نظام آموزش اروپایی دارد، شرایط ساده ترو بدون نیاز به مدرک زبان ، رزومه علمی و البته محدودیت سنی نیز برای پذیرش در مقاطع مختلف ندارند.

مقایسه تحصیل از نظر مدارک لازم

مدارکی که برای پذیرش در دانشگاه قبرس شمالی لازم است.در مقایسه با دانشگاههای اروپایی کمتر، بنابراین پذیرش و ثبت نام آسانتر است. مدارک کلی برای ورود به دانشگاه های قبرس شمالی تا حدی آسان ومدارک زیادی لازم ندارد. یکی از مدارک اصلی آخرین مدرک تحصیلی و ریز نمرات آن دوره است. مثلا اگر آخرین دوره تحصیلی شما دیپلم بوده، مدرک دیپلم و ریز نمرات همان آخرین سال دبیرستان را ارسال کنید. در برخی رشته های مهندسی اگر سابقه کار یا مدرک فنی و حرفه ای داشته باشید، پذیرش سریعتر انجام می شود. اما به طور کلی در قبرس شمالی بایدمدارک زیر را ارسال نمود:

  • اسناد هویتی پاسپورت و شناسنامه دارای اعتبار
  • چهار عدد عکس در ابعاد استاندارد
  • آخرین سابقه تحصیلی
  • ترجمه همه مدارک به زبان انگلیسی

آسانترین مرحله ارسال مدارک است که فورا انجام و بدون نیاز به مدارک زیاد انجام می شود.

در دانشگاههای سایر کشورهای اروپایی مدارک متعدد به منظور سنجش سطح علمی دانشجویان باید ارسال شود.

  • اصل شناسنامه و گذرنامه معتبر به همراه نسخه کپی
  • دانشگاه های اروپا سعی دارند ممتازترین دانشجویان را انتخاب کنند بنابرین کارنامه رسمی سوابق تحصیلی کامل را باید ارسال کنید.
  • باید نمرات حد نصاب در آزمون های استاندارد مثل SAT یا ACT را داشته باشید دربرخی رشته های خاص باید آزمون ورودی نیز شرکت کنید.
  • پر نمودن فرم های متعدد و ارسال نامه هدف از تحصیل و زندگی در آن کشور اروپایی
  • گواهی تایید تمکن مالی یا صلاحیت مالی کافی برای اقمت و تحصیل
  • بیمه مسافرتی و بیمه دانشجویی
  • ارائه نمونه کار برای پذیرش در رشته های مهندسی مثل عمران و معماری
  • اگر مقطع ارشد یا دکترا شرکت کرده اید، باید مدارک مربوط به سوابق کاری را ارسال کنید.
  • در مقطع دکترا باید مقاله ثبت شده در ISI داشته باشید.

سخن پایانی

باتوجه به مقایسه تحصیل در قبرس شمالی و سایر کشورهای اروپایی، در می یابیم تحصیل به عنوان دانشجوی بین الملل در قبرس شمالی راحت تر، بدون نیاز به مدرک آیلتس زبان انگلیسی، بدون آزمون ورودی و با ارسال کمترین مدرک است. هزینه تحصیل و اقامت در قبرس به دلیل ارزش پایین ارز این کشور بسیار کمتر از تحصیل در اروپاست. از مزیت های تحصیل در قبرس شمالی این است که شما در دانشگاه هایی که مورد تایید اروپا هستند . این امر باعث افزایش تمایل عده زیادی از سرمایه گذاران به حضور فرزندانشان در سیستم آموزشی قوی اروپایی و اقدام به خرید ملک در قبرس شمالی و دریافت اقامت شده است. دانشگاه های قبرس شمالی دارای رنکینگ علمی دارای رتبه 37 در رتبه بندی سیستم آموزشی QS را دارا هستند و از این لحاظ از دانشگاه های کشورهای همسایه مانند ترکیه سطح علمی بالاتری دارند.

وجود نظام آموزشی قوی سبب افزایش مهاجرت و سرمایه گذاری در قبرس شمالی از سوی صاحبان سرمایه و کارآفرینان بزرگ شده است.

به دلیل پیچیده بودن روند پذیرش دانشگاههای قبرس شمالی به عنوان دانشجوی بین الملل و عدم آشنایی داوطلبان با این مراحل باید از مشاوران آگاه هلدینگ وارتان کمک بگیرید. مجموعه وارتاندارای بهترین سابقه در زمینه مهاجرت به کشورهای خارجی است. در صورت داشتن هرگونه سوال و نیاز به مشاوره با موسسه وارتان تماس بگیرید. تیم ما حامی شما در مسیر مهاجرت و تحصیل در قبرس شمالی ست.

سوالات متداول

آیا تحصیل در دانشگاه های قبرس شمالی به ویزا نیاز دارد؟

خیر، تمامی دانشگاه ها بعد از پذیرفتن دانشجو، بدون نیاز به ویزای تحصیلی امور ثبت نام و شروع تحصیل را انجام می دهند.

تحصیل در قبرس شمالی نیازی به مدرک زبان انگلیسی دارد؟

تمامی رشته های تحصیلی بدون نیاز به مدرک آیلتس یا تافل زبان انگلیسی، اجازه پذیرش دانشجو را می دهند.

تحصیل در قبرس شمالی چقدر هزینه دارد؟

تحصیل در قبرس شماالیدر مقاطع تحصیلی مختلف از 1000 دلار تا 3000 دلار در سال هزینه دارد. این مبلغ نسبت به دانشگاه های سایر کشورهای اروپایی بسیار کمتر و مقرون به صرفه است.

5/5 - (2 امتیاز)

میلاد حبیبیمشاهده نوشته ها

دانشجوی کارشناسی رشته مدیریت، علاقه مند به برنامه نویسی و هک و امنیت، اشنا با مباحث وب هکینگ و seo، نویسنده تخصصی در زمینه های مهاجرتی ،مهاجرت به قبرس شمالی و...، عاشق یادگیری حرفه‌های جدید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *