تحصیل در رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های برجسته قبرس شمالی از جمله دانشگاه مدیترانه شرقی (EMU)، دانشگاه بین‌المللی قبرس (CIU)، دانشگاه خاور نزدیک (NEU) و دانشگاه علوم بهداشت قبرس (CHSSU) برای اکثر افراد تجربه منحصربه‌فردی است. این دانشگاه‌ها به علت تجهیزات پیشرفته و رویکردهای آموزشی نوآورانه‌ای که به کار می‌برند، در میان دانشجویان بسیار محبوب هستند. پس از پایان دوره تحصیلی پنج‌ساله در این رشته و دریافت مدرک معتبر از این دانشگاه‌ها، شما می‌توانید ادامه تحصیل در هر کشوری که بخواهید را پیگیری کرده و یا در حوزه دندانپزشکی به کار بپردازید. برای این منظور، در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی بپردازیم.

رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی

رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی، یکی از پرطرف‌دارترین رشته‌ها در بین دانشجویان این کشور به‌حساب می‌آید. دانشگاه‌های قبرس شمالی به‌افتخار داشتن تجهیزات و دستگاه‌های دندانپزشکی پیشرفته در سراسر جهان شناخته شده‌اند. مدارک اخذی توسط دانشجویان دندانپزشکی در قبرس شمالی، در سطح جهانی اعتبار دارند و شما پس از فارغ‌التحصیلی از این رشته، قادر به تمرین به‌عنوان جراح دندان یا دندان‌پزشک در قبرس شمالی یا حتی هر جای اروپا خواهید بود.

دانشگاه‌های قبرس شمالی از بهترین اساتید دندانپزشکی برای آموزش استفاده می‌کنند و اغلب اساتید این دانشگاه‌ها ملیتی اروپایی یا آمریکایی دارند. هدف این اساتید، آموزش و آماده‌سازی دانشجویان رشته دندانپزشکی برای شروع حرفه حرفه‌ای خود در مراکز بهداشتی در سراسر اروپا است.

برنامه تحصیلی رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی مطابق با برنامه درسی اروپا و آمریکای شمالی طراحی شده است. به‌عبارت‌دیگر، این برنامه توسط انجمن دندانپزشکی اروپا (ADEE) تأیید شده و اجرا می‌شود. دانشگاه‌هایی که این رشته را در قبرس شمالی ارائه می‌دهند، رتبه‌بندی مناسبی در رتبه‌بندی‌های جهانی دارند، از جمله دانشگاه خاور نزدیک و دانشگاه اروپایی قبرس که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهیم شد.

شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی

هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی، اگرچه نسبت به سایر رشته‌ها کمی بالاتر است، اما به دلیل ارائه بورسیه‌های 50 و 75 درصدی بسیار اقتصادی است. به علاوه، مدرکی که از دانشگاه‌های قبرس شمالی به دست می‌آید، در تمامی کشورهای معتبر جهان مانند آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی معتبر است. یکی از بهترین دانشگاه‌هایی در رتبه‌بندی جهانی رتبه 945 را دارد، دانشگاه بین المللی قبرس (CIU)، که دانشکده دندانپزشکی معتبری دارد و به دانشجویان بورسیه تحصیلی 50 درصدی ارائه می‌دهد. با این بورسیه، شما می‌توانید با پرداخت مبلغ 2750 یورو برای هر ترم در این دانشگاه تحصیل کنید.

همچنین ناگفته نماند که مدرک زبان انگلیسی برای تحصیل در دندانپزشکی در قبرس شمالی الزامی نیست. اما اگر مدرک آیلتس با نمره 6 یا بالاتر داشته باشید، نیاز به آزمون تعیین سطح زبان در دانشگاه‌ها ندارید. پس از پایان دوره پنج‌ساله در این رشته، مدرک BDS یا جراحی دندان عمومی به شما اعطا می‌شود. طی این دوره 5000 ساعت آموزش تئوری و عملی را پشت سر می‌گذارید که تخصص شما در این حرفه را افزایش می دهد. تجهیزات و امکانات آموزشی دانشکده‌های دندانپزشکی قبرس شمالی بسیار پیشرفته است و با گذراندن 300 واحد درسی، شما به یک دندان‌پزشک حرفه‌ای تبدیل می‌شوید.

مزایای تحصیل در رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی

همان‌طور که می‌دانید، قبرس شمالی به‌عنوان یکی از مقاصد پرطرف‌دار برای مهاجرت تحصیلی برای دانشجویان شناخته می‌شود و از 135 کشور دنیا دانشجوهایی در این کشور مشغول آموزش هستند.. این مقصد تحصیلی با ویژگی‌هایی چون امنیت بالا، آسانی در اخذ پذیرش دانشگاهی، عدم نیاز به آزمون ورودی و تسهیلات برای ارائه مدرک زبان انگلیسی، مدرک بین‌المللی، و همچنین عدم نیاز به ویزای تحصیلی برای دانشجویان ایرانی مورد توجه قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، نیاز به ارائه گواهی تمکن مالی یا بلوکه کردن حساب پس‌انداز در این کشور نیز وجود ندارد. از دیگر مزایای تحصیل در رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی، هزینه‌های پایین تحصیلی نسبت به دیگر کشورهاست، که بسیار اقتصادی می‌باشد. به طور خلاصه، تحصیل در قبرس به‌جای دانشگاه‌های آزاد یا بین‌الملل ایران، به شما امکان می‌دهد تا از شرایط حضور در کشورهای تراز اول را بهره‌مند شوید.

معایب تحصیل دندانپزشکی در قبرس شمالی

اگرچه تحصیل در قبرس شمالی محدودیت سنی ندارد، اما باید توجه داشته باشید که سن حداکثری برای ورود به رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی 30 سال می‌باشد. از جمله معایب تحصیل دندانپزشکی در قبرس شمالی، عدم تأیید مدرک تحصیلی دندانپزشکی توسط وزارت بهداشت ایران نیز اشاره می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، پس از فارغ‌التحصیلی از دندانپزشکی در قبرس شمالی، شما تنها در صورتی می‌توانید در ایران فعالیت حرفه‌ای داشته باشید که در یکی از تخصص‌های دندانپزشکی مانند ارتودنسی، درمان ریشه، رادیولوژی دهان، پروتزهای دندانی، ترمیمی و زیبایی دندانپزشکی، دندانپزشکی کودکان و … تحصیل کنید و در دانشگاه‌های مورد تائید وزارت بهداشت در ایران مشغول به تحصیل شوید.

همچنین دانشکده دندانپزشکی دانشگاه مدیترانه شرقی (EMU) و دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم بهداشتی (SBU) در ترکیه، در یک برنامه آموزشی مشترک به تدریس دانشجویان رشته دندانپزشکی می‌پردازند و دانشجویان بورسیه نمی‌گیرند. اگر در رشته دندانپزشکی در این دو دانشگاه در قبرس شمالی تحصیل کنید، باید توجه داشته باشید که دو سال اول تحصیل با زبان انگلیسی است، اما بعد از ورود به دانشگاه سالیک بیلیملری استانبول، باید زبان ترکی را نیز مسلط شوید؛ چراکه زبان تحصیلی این دانشگاه 30% انگلیسی و 70% ترکی است.

با شرایط اخذ بورسیهٔ تحصیل دندانپزشکی در قبرس شمالی آشنا شوید

تحصیل در رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی می‌تواند در شرایط مختلفی به شما کمک مالی کند. بسیاری از دانشگاه‌های این کشور، بورسیه‌های تحصیلی را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند که به‌شدت مفید و هزینه‌های شما را کاهش می‌دهند. به‌عنوان‌مثال، دانشگاه خاور نزدیک  به دانشجوانی که معدلی بالای 15 دارند، بورسیهٔ 40 درصدی ارائه می‌دهد و به‌این‌ترتیب، دانشجو می‌تواند با تخفیف 40 درصدی در تحصیل خود ادامه دهد.

همچنین برای بهره‌گیری از بورسیه‌های خاصی مانند بورسیه‌های 100 درصدی، توصیه‌نامه معتبری لازم است و شما باید توانایی‌های لازم را به دانشگاه و استادان موردنظرتان اثبات کنید. در این صورت، امکان استفاده از بورسیه‌های تحصیلی 50 تا 100 درصدی فراهم می‌شود. در این شرایط خاص، دانشگاه ممکن است تحصیل رایگان را برای دانشجو فراهم کند، اما شرایط خاصی نیز وجود دارد.

بورسیه‌های تحصیل دندانپزشکی در قبرس شمالی شامل بورسیه‌های 25%، 50% و 100% می‌شوند و شما می‌توانید با ارائه مدارک مورد نیاز، از این بورسیه‌ها بهره‌مند شوید. این مدارک شامل فرم درخواست تکمیل و امضا شده، 2 عکس پرسنلی، کپی پاسپورت، توصیه‌نامه، مدارک تحصیلی و ریزنمرات به ترجمه شده می‌باشند. به‌این‌ترتیب، با ارائه این مدارک، می‌توانید بورسیه‌های تحصیل دندانپزشکی را دریافت کنید. البته مدنظر داشته باشید که همه دانشگاه های این کشور بورسیه تحصیلی ارائه نمی دهند.

فرصت‌های شغلی بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته دندانپزشکی قبرس شمالی

یکی از مهم‌ترین نکات مرتبط با تحصیل در رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی، مربوط به آینده شغلی شماست. بعد از اتمام تحصیل و دریافت مدارک، آیا فرصت شغلی برای شما هست یا نه؟ به‌طورکلی، تحصیل در رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی 5 سال است. پس از اتمام این دوره، به دانشجو یک فرصت 60 روزه برای خروج از کشور قبرس شمالی داده می‌شود. بعد از این مرحله، دانشجو نمی‌تواند به‌صورت مستقل مطب دندانپزشکی تاسیس کند. برای این منظور، او باید توانایی جذب یک کارفرما در کشور قبرس شمالی را داشته باشد و تحت این کارفرما نسبت به دریافت ویزای کاری و اقامت اقدام کند.

باید توجه داشت که فرصت‌های شغلی بر اساس مدرک دندانپزشکی و شرایط مختلف در کشورهای مختلف متغیر است. این فرصت‌ها بسته به شرایط کشور مقصد و نیازهای آن تعیین می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، بعد از دریافت مدرک از دانشگاه قبرس، ممکن است بتوانید در کشورهای اروپایی و آمریکایی به دنبال فرصت‌های شغلی باشید، اما باید با شرایط و قوانین مربوط به هر کشور آشنا شوید و بر اساس این ملاک‌ها اقدام کنید.

بررسی دقیق هزینه تحصیل دندانپزشکی در قبرس شمالی

هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای مهاجران است که می‌تواند تأثیرگذار باشد. دانشگاه‌های قبرس شمالی، بر خلاف برخی کشورها، برای دانشجویان بین‌المللی هزینه تحصیل رایگان ارائه نمی‌دهند. این مسئله باعث شده است که تعداد دانشجویان بین‌المللی در این کشور روبه‌افزایش باشد.

از نکات مهم این است که دانشگاه‌های قبرس شمالی شرایط سختی برای پذیرش دانشجوها، مانند الزام به ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر، ندارند. بااین‌حال، هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی بستگی به عوامل مختلفی دارد، از جمله نوع دانشگاه، رتبه دانشگاه، مقطع تحصیل و زبان تحصیل. به طور میانگین، هزینه تحصیل در این رشته معمولاً میان 10 هزار تا 18 هزار یورو در سال متغیر است.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که بسیاری از دانشگاه‌های قبرس شمالی امکان تحصیل به زبان انگلیسی را فراهم کرده‌اند. بااین‌حال، تحصیل به زبان ترکی استانبولی، حتی در رشته‌های پزشکی مانند دندانپزشکی، ممکن است کمی ارزان‌تر باشد.

آیا در حین تحصیل در قبرس شمالی، امکان کارکردن به‌صورت پاره‌وقت وجود دارد؟

اگر تصمیم به تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور قبرس شمالی دارید و در مورد هزینه زندگی در این کشور نگرانید، باید گفت خبر خوش برای شما این است که امکان کارکردن به‌صورت پاره‌وقت در این کشور وجود دارد!

به‌طورکلی باید گفت دانشجویان دندانپزشکی در کشور قبرس شمالی می‌توانند به مدت 20 ساعت در هفته کار کنند. این امکان تنها در طول ترم‌های تحصیلی اعمال می‌شود و در تعطیلات بین ترم، دانشجوها می‌توانند به‌صورت تمام‌وقت کار کنند. این امکان به دانشجوها کمک می‌کند تا هزینه‌های زندگی خود را تا حدی تامین کنند.

نحوه اقدام برای پذیرش در رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی

همان‌طور که می‌دانید، رقابت برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های معتبر دندانپزشکی در قبرس شمالی بسیار دشوار است و این وضعیت به‌عنوان یک چالش برای داوطلبان مطرح می‌شود. هر دانشگاه در قبرس شمالی شرایط مختص خود را برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی تعیین می‌کند. بنابراین، برای کسب اطلاعات دقیق در مورد شرایط تحصیل در قبرس شمالی و مراحل پذیرش، به وب‌سایت رسمی دانشگاه موردنظرتان مراجعه کنید.

عموماً برای درخواست پذیرش در مقطع کارشناسی دندانپزشکی در دانشگاه‌های قبرس شمالی، موارد زیر از اهمیت بسیاری برخوردارند:

  • مدرک دیپلم دبیرستان با معدل حداقل 16 (معدل بالاتر به شما کمک می‌کند).
  • ریزنمرات مقاطع تحصیلی قبلی، از جمله دبیرستان.
  • تصاویر مدارک شناسایی مانند کارت ملی و شناسنامه.
  • کپی گذرنامه.

لازم به ذکر است که برخی از دانشگاه‌های قبرس شمالی ممکن است برای دانشجویان خارجی یک دوره یک‌ساله آموزش زبان انگلیسی برگزار کنند تا آن‌ها بتوانند به‌خوبی با محیط تحصیلی ارتباط برقرار کنند. هزینه این دوره زبان انگلیسی جداگانه از شهریه دانشگاه محاسبه می‌شود و حدود 2500 یورو خواهد بود.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی بر آن شد تا بررسی کاملی از تحصیل در رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی داشته باشیم. همان‌طور که مطالعه کردید، در هر ساله تعداد قابل‌توجهی از دانشجویان تصمیم به ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی می‌گیرند. دانشگاه‌های این کشور امکان تحصیل در این رشته از مقطع کارشناسی تا دکتری را فراهم کرده‌اند. پس از فارغ‌التحصیلی، دانشجویان می‌توانند با تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار، در این کشور در زمینه دندانپزشکی مشغول به کار شده و کسب درآمد کنند.

5/5 - (4 امتیاز)

میلاد حبیبیمشاهده نوشته ها

دانشجوی کارشناسی رشته مدیریت، علاقه مند به برنامه نویسی و هک و امنیت، اشنا با مباحث وب هکینگ و seo، نویسنده تخصصی در زمینه های مهاجرتی ،مهاجرت به قبرس شمالی و...، عاشق یادگیری حرفه‌های جدید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *