تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور یک گزینه جذاب برای دستیابی به فرصت‌های شغلی و آینده‌ای پرافتخار است. افراد متقاضی، معیارهای مختلفی را برای انتخاب دانشگاه مناسب در نظر می‌گیرند، از جمله کیفیت آموزش، سطح دانشگاه، و امکانات سیستم آموزشی. با این حال، ایرانیان معیارها و اولویت‌های خاص خود را دارند. امروزه، مهاجرت تحصیلی یکی از محبوب‌ترین راه‌های مهاجرت برای ایرانیان است و برای موفقیت در این مسیر، باید به فاکتورهای مختلف توجه کرد. اما بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان کدام اند؟

در این راستا، شناخت بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی از اهمیت بسزایی برخوردار است. اطلاع از مزایای تحصیل در کشورهای مختلف، از جمله کانادا، کشورهای اروپایی و آسیایی، کمک می‌کند تا افراد بتوانند انتخاب مناسبی بر اساس نیازها و مهارت‌های خود داشته باشند. در ادامه، به معرفی بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی خواهیم پرداخت.

با بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان آشنا شوید

بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان کدام اند؟ بر اساس گزارشات اخیر از خبرگزاری US.News، لیست بهترین 10 کشور برای مهاجرت در سال 2023 شامل کشورهای زیر می‌شود:

  • سوئیس
  • آلمان
  • کانادا
  • ترکیه
  • آمریکا
  • سوئد
  • ژاپن
  • استرالیا
  • انگلیس
  • فرانسه
  • دانمارک

جالب است بدانید که به جز کانادا و آمریکا که در قاره آمریکا واقع شده‌اند، سایر کشورها از قاره اروپا، آسیا و اقیانوسیه جای گرفته‌اند و جزو حوزه شینگن محسوب می‌شوند. این کشورها به‌عنوان مقصدهای بسیار جذاب برای مهاجرت شناخته می‌شوند. از استاندارد زندگی بالا تا آزادی، رفاه اجتماعی، ثبات اقتصادی، بازار کار فعال و دیگر موارد، همگی این کشورها از بهترین انتخاب‌ها برای مهاجران به شمار می‌روند

در این میان، کانادا به‌عنوان یک کشور مهاجرپذیر، پیشرفته و اقتصادی شناخته می‌شود. با وسعتی که بعد از روسیه دومین کشور جهان به شمار می‌آید، کانادا ارائه راه‌های مختلفی برای مهاجرت به شمار می‌آورد، از جمله راه‌های کاری، تحصیلی، سرمایه‌گذاری و کارآفرینی. این کشور، بیش از 5 برابر از ایران بزرگتر است اما با جمعیت کمتر از 39 میلیون نفر، بیش از 22 درصد از آنها مهاجران تشکیل می‌دهند.

در اغلب این کشورها، با وجود سخت‌گیری‌های قانونی، امکانات زندگی و امکانات دولتی و اجتماعی به شدت مطلوب هستند. از این رو، این گزینه‌ها برای مهاجران خارجی جذاب بوده و امکان مهاجرت به آنها را فراهم می‌کنند. به‌ویژه کانادا با ارائه روش‌های مهاجرت متنوع از جمله کاری، تحصیلی، سرمایه‌گذاری و کارآفرینی، برای متقاضیان خارجی این امکان را فراهم کرده که به راحتی به این کشور مهاجرت کرده و حتی اقامت دائم و حق شهروندی را به‌دست آورند.

تحصیل در کانادا

کانادا بی‌تردید یکی از بهترین مقاصد برای تحصیل، کار، و زندگی به حساب می‌آید. این کشور امکانات فوق‌العاده‌ای برای مهاجران فراهم کرده است. دانشجوهای بین‌المللی با اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های کانادا می‌توانند از مزایای زیادی بهره‌مند شوند. این مزایا شامل امکان انجام کار دانشجویی در حین تحصیل، امکان انجام کار دانشجویی تمام وقت پس از فارغ‌التحصیلی با مجوز PGWP، هزینه مناسب تحصیل و زندگی نسبت به کشورهای دیگر، امکان همراهی والدین یا اعضای نزدیک خانواده با دانشجو (ویزای همراه)، و برخورداری از برترین سیستم آموزشی جهان است.

همچنین، مزایایی نظیر حضور دانشگاه‌های برتر دنیا در کانادا، اعتبار بالای مدارک دانشگاهی، فرصت‌های کاری متعدد در بازار کار بین‌المللی، امکان فعالیت در مشاغل پربازده و پول‌ساز، کیفیت بالای زندگی، امنیت و رفاه اجتماعی، ثبات اقتصادی، و نرخ بیکاری پایین نیز جزو مزایای جذاب زندگی در کانادا هستند. با این امکانات و با اخذ پذیرش تحصیلی و دریافت ویزای تحصیلی، دانشجویان می‌توانند تجربه تحصیل در یکی از شهرهای مطرح کانادا را به دست آورند و حتی پس از فارغ‌التحصیلی، با دریافت مجوز کار تمام وقت PGWP، به مدت حداکثر 3 سال به کار تمام وقت و زندگی در این کشور بپردازند. در نهایت، با گذشت 5 سال از حضور در کانادا، دست‌یابی به اقامت دائم این کشور نیز ممکن است.

تحصیل در ایتالیا

از دیگر بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان، ایتالیا است. پیشنهاد مجله تحصیلی لتسگو یونی برای دانشجویان دارای اولویت تحصیل، کار، و زندگی در خارج از کشور، تحصیل در ایتالیا است. این کشور اروپایی با غنای فرهنگی و تاریخی منحصر به فرد، عضو حوزه ارزشمند شینگن است و مهاجرت تحصیلی به آن مزایای بی‌شماری را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند. از جمله این مزایا می‌توان به حضور دانشگاه‌های با کیفیت و برتر جهانی، هزینه‌های مقرون به صرفه تحصیل و زندگی دانشجویی، امکان انجام کار دانشجویی، دریافت بورسیه تحصیلی، امکان سفر به 25 کشور عضو شینگن نظیر آلمان، فرانسه، و اسپانیا، تنوع بالای رشته‌های تحصیلی انگلیسی زبان در ایتالیا، اعتبار بالای مدارک دانشگاهی، امکان دریافت ویزای جستجوی کار پس از فارغ‌التحصیلی، تجربه زندگی در میان شهروندان خونگرم و صمیمی، و تجربه کار در بازار کار بین‌المللی اشاره کرد.

این مزایا، ایتالیا را به یک مقصد جاذب برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده است، جایی که یادگیری، کارآموزی، و زندگی معنوی را در کنار یکدیگر تجربه کرده و از فرصت‌های بی‌نظیر این کشور برای بهبود مهارت‌های تحصیلی و حرفه‌ای بهره‌مند شوند.

تحصیل در آلمان

آلمان، یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت و تحصیل در سال 2023 به شمار می‌رود. این کشور اروپایی پیشرفته با اقتصاد بسیار خوب، هزینه‌های زندگی و تحصیلی مناسب و سیستم آموزشی بسیار خوب، مقصدی جذاب برای دانشجویان بین‌المللی است. آلمان هزینه‌های زندگی و تحصیلی پایینی دارد و دوره‌های تحصیلی به هر دو زبان انگلیسی و آلمانی ارائه می‌شوند. بسیاری از دانشگاه‌های آلمان جزو برترین دانشگاه‌های جهان هستند و پس از فارغ‌التحصیلی، فرصت‌های شغلی بسیاری برای دانشجوها فراهم می‌شود.

زندگی و تحصیل در آلمان برای دانشجویان بین‌المللی با مزایای فراوانی همراه است، از جمله این مزایا می توان به  تحصیل رایگان، هزینه‌های زندگی و شهریه دانشگاهی مناسب، حضور در دانشگاه‌های برتر جهان، فرصت‌های شغلی پس از تحصیل، امکان کار به صورت پاره‌وقت حین تحصیل، تحصیل به زبان انگلیسی، دریافت اقامت پس از تحصیل، سطح بالای امنیت و رفاه در آلمان، و حمایت فراوان از دانشجویان بین‌المللی، اشاره کرد.

تحصیل در ترکیه

در فهرست بهترین کشورهای برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان در سال 2023، ترکیه به شدت توجه خود را جلب کرده است. این کشور، به‌عنوان یک قطب توریستی و مقصد تحصیلی برجسته برای دانشجویان بین‌المللی شناخته می‌شود. با وجود دانشگاه‌های دولتی و خصوصی متعدد، ترکیه از جمله مقاصد تحصیلی پرطرفدار است. دانشگاه‌های دولتی ترکیه اکثراً دروس دانشگاهی را به زبان ترکی استانبولی ارائه می‌دهند و نیازمند مدرک زبان ترکی و قبولی در آزمون ورودی هستند. که همین مسئله نیز انگیزه بسیاری از افراد را برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه و داشتن مدرک زبان ترکی، جلب کرده است. دانشگاه‌های خصوصی ترکیه، آزمون ورودی و شهریه‌های دانشگاهی کمتری دارند و اغلب دروس خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. با این حال، شهریه دانشگاه‌های دولتی ترکیه بسیار کمتر از دانشگاه‌های اروپا و کانادا است.

تحصیل در ترکیه برای ایرانیان از دیدگاه های مختلف یکی از بهترین گزینه‌هاست. برای مثال می توان به الزامی نبودن دریافت ویزای تحصیلی برای ایرانیان، نزدیکی مسیر به کشور ایران، شباهت فرهنگی و اقلیمی، هزینه‌های مناسب تحصیل و زندگی دانشجویی، امکان انجام دادن کار دانشجویی، امکان درخواست بورسیه تحصیلی، امکان حضور در بازار کار بین‌المللی برای ایرانیان، قرارگیری در یک محیط آموزشی اروپایی-آسیایی، کیفیت بالای آموزشی دانشگاه‌های ترکیه، اعتبار بالای مدارک دانشگاهی، امکان استفاده از مزیت دانشجوی انتقالی برای دو ترم تحصیلی و حضور در دانشگاه‌های معروف اروپا، امکان دریافت کارت اقامت دائم پس از فارغ‌التحصیلی و…، اشاره کرد.

تحصیل در قبرس شمالی

از دیگر بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان، می توان به قبرس شمالی اشاره کرد. اگر تمایل به تحصیل در دوره‌های دانشگاهی به زبان انگلیسی در خارج از کشور با داشتن امتیازهایی همچون عدم نیاز به امتحان ورودی، شهریه‌های تحصیلی مقرون به صرفه و امکان دریافت مدارک دانشگاهی معتبر دارید، مهاجرت به قبرس شمالی یک گزینه بسیار مناسب برای شماست. این کشور به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است و بخش شمالی تحت کنترل ترکیه قرار دارد که دارای دانشگاه‌های پیشرفته‌ای است. از مزایای تحصیل در قبرس برای ایرانیان می‌توان عناوینی نظیر عدم نیاز به ویزای تحصیلی برای ایرانیان، ارائه دروس دانشگاهی به زبان انگلیسی، عدم الزام ایرانیان به ارائه مدرک زبان، پروسه سریع و راحت پذیرش تحصیلی دانشگاه، هزینه پایین تحصیل و زندگی در قبرس شمالی و…، اشاره کرد. ناگفته نماند که شما می‌توانید بعد از اتمام تحصیل، با روش‌های مختلفی ازجمله سرمایه‌گذاری، ایجاد کسب‌وکار یا…، اقامت قبرس شمالی را نیز دریافت کنید.

مدارک و شرایط تحصیل در خارج از کشور

برای تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور، شما نیاز به پیشینه تحصیلی، مدارک تحصیلی، و مدارک زبانی دارید. بیشتر دانشگاه‌ها از متقاضیان خواسته‌اند تا دارای مدرک دیپلم یا معادل آن باشند. برخی از دوره‌های تحصیلی به مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا نیاز دارند و برخی نیز از تجربه کاری خاص در زمینه تخصصی مورد نظر خود اطلاعات می‌خواهند. برای دانشگاه‌های خارجی، مهارت زبانی نیز اهمیت دارد. اکثر دانشگاه‌ها از متقاضیان خواسته‌اند تا در آزمون‌های زبانی معتبر شرکت کرده و نمره‌های لازم را کسب نمایند. همچنین، برخی از دانشگاه‌ها ممکن است از شما توصیه‌نامه‌ها یا نمونه کارهای تحقیقاتیتان خود را بخواهند.

علاوه بر این، شما باید درخواست‌نامه تحصیلی خود را با دقت تهیه و ارسال کنید که شامل اهداف تحصیلی، دلایل انتخاب دوره مورد نظر و توضیح درباره توانایی‌ها و مهارت‌های شما است. برای اخذ ویزای تحصیلی نیز به مدارک مالی و اثبات توانایی مالی جهت پرداخت شهریه و هزینه‌های زندگی در کشور مقصد نیاز دارید. به طور کلی، موفقیت در تحصیل در خارج از کشور نیازمند آمادگی دقیق و اطلاعات جامع در مورد الزامات مختلف دانشگاه‌ها و کشورها است.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی بر آن شد تا بررسی کاملی از بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان داشته باشیم. همان‌طور که مطالعه کردید، باتوجه‌به نیازها و ترجیحات هر فرد، بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان ممکن است متغیر باشد. اما کانادا به‌عنوان یکی از مقاصد محبوب تحصیلی برای ایرانیان، با مزایای بسیار زیاد به یاد مانده است. این کشور با سیستم تحصیلی برتر، هزینه‌های مناسب تحصیل و زندگی، امکان انجام کار دانشجویی حین تحصیل و…، از جمله بهترین گزینه‌ها برای ایرانیان محسوب می‌شود. همچنین، آلمان با سیستم آموزشی برجسته، امکان تحصیل به زبان انگلیسی در برخی از دانشگاه‌ها، وجود فرصت‌های شغلی پس از فارغ‌التحصیلی، و هزینه‌های مناسب، گزینه دیگری جذاب برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان محسوب می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)

میلاد حبیبیمشاهده نوشته ها

دانشجوی کارشناسی رشته مدیریت، علاقه مند به برنامه نویسی و هک و امنیت، اشنا با مباحث وب هکینگ و seo، نویسنده تخصصی در زمینه های مهاجرتی ،مهاجرت به قبرس شمالی و...، عاشق یادگیری حرفه‌های جدید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *