وقتی به برنامه‌ریزی سفر و اکتشافات می‌پردازیم، هر نقطه‌ای از سطح زمین به یک تجربه منحصربه‌فرد و ماجرای جذاب و خاطره‌انگیز تبدیل می‌شود. اما زمانی که به موضوع زندگی و اقامت بلندمدت می‌پردازیم، عوامل متفاوتی به معادله اضافه می‌شوند و مسائلی که در ابتدا ممکن است به نظر ساده آمد، اهمیت بیشتری در اتخاذ تصمیمات پیدا می‌کنند. ازاین‌رو، ارزیابی دقیقی از آنچه که جزیرهٔ زیبا و آرام قبرس ارائه می‌دهد، لازم است تا ببینیم آیا این مقصد می‌تواند یک زندگی موفق و رضایت‌بخش را فراهم کند و آیا معایب احتمالی اقامت در این منطقه می‌توانند بر مزایای آن غلبه کنند یا خیر؟ ازاین‌رو، بهتر است قبل از مهاجرت به این منطقه، با مزایا و معایب زندگی در قبرس شمالی به طور کامل آشنا شویم. برای این منظور، در ادامه این مقاله به بررسی کامل مهاجرت به قبرس شمالی و مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

نیم‌نگاهی به تاریخچه قبرس شمالی

اکنون که قصد مهاجرت به قبرس را دارید، بد نیست با این کشور محبوب کمی بیشتر آشنا شوید. در این خصوص باید گفت جزیره قبرس، معروف به مروارید دریای مدیترانه، در نقطه‌ای واقع شده است که سه قاره مهم، یعنی اروپا، آسیا و افریقا، به هم می‌رسند. تاریخچه غنی‌ای را به خود دارد و امپراطوری‌های بزرگی در طول تاریخ در این جزیره حکومت می‌کرده‌اند. یونانیان، رومیان، صلیبیان، ایرانیان، عثمانیان و بریتانیا از جمله امپراتوری‌هایی هستند که در این جزیره حضور داشته‌اند و هر یک اثرهای مهمی را به‌جای گذاشته‌اند که به واقعیت این مسئله اشاره می‌کند.

یکی از سؤالاتی که در ذهن بسیاری ایجاد می‌شود، این است که چرا جزیره قبرس به دو بخش تقسیم شده است و چرا در نقشه‌های جهانی تنها یک قبرس وجود دارد. این مسئله همراه با سؤالات دیگری نیز ایجاد می‌کند که در ادامه توضیحات لازم را ارائه خواهیم داد. آخرین امپراطوری که در این جزیره حکمرانی می‌کرد، بریتانیا بود. قبرسی‌ها روزبه‌روز از این حکومت ناراضی‌تر می‌شدند و اعتراضات آنها روزافزون می‌شد. در سال 1952 میلادی، با تشکیل گروه‌های مبارز و تلاش سیاستمداران قبرس، این جزیره به‌عنوان کشور مستقل معرفی شد و حکومت قبرس با مشارکت دو گروه یونانی و ترک‌ها آغاز به کارکرد. در این حکومت، ترک‌ها حدود 30 تا 40 درصد از تشکیلات دولتی و نظامی را تشکیل می‌دادند. اما اختلافات میان ترک‌ها و یونانیان تشدید شد که به جنگ قبرس و تقسیم آن به دو بخش شمالی و جنوبی در سال 1974 منجر شد.

مردم قبرس شمالی دین اسلام را انتخاب کرده‌اند و زبان رسمی آن‌ها ترکی استانبولی است. البته بسیاری از مردم نیز به زبان انگلیسی آشنایی دارند. واحد پولی در قبرس شمالی لیر است. در این مورد، برای خرید ملک، پوند و دلار بیشتر استفاده می‌شود. این منطقه با بیش از 300 روز آفتابی در سال، در شرق دریای مدیترانه قرار دارد. مردم مهربان و خونگرم و طبیعت زیبا و هوای تمیزش باعث شده تا این منطقه به یک مقصد محبوب برای گردشگران از سرتاسر دنیا تبدیل شود. در ادامه به بررسی بیشتر شرایط زندگی و اقامت قبرس شمالی خواهیم پرداخت.

مزایای زندگی در قبرس شمالی

همان‌طور که اشاره کردیم، در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل مزایا و معایب زندگی در قبرس شمالی بپردازیم. در این خصوص باید گفت تعداد جمعیت جزیره قبرس به نزدیک یک میلیون و چهارصد هزار نفر می‌رسد و در تمام نقشه‌های جهان به‌عنوان یک کشور یکپارچه نمایش داده می‌شود. بااین‌حال، نگاهی به نقشه‌های کشور ترکیه می‌تواند نشان دهد که این یکپارچگی جایگاهی ندارد و این جزیره به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است.

آینده قبرس شمالی مسئله‌ای مهم است که باعث می‌شود اتفاقات مثبتی درباره آن پیش‌بینی شود. در حال حاضر، تعدادی حدود چهارصد هزار نفر از جمعیت کل این کشور، در قبرس شمالی زندگی می‌کنند که این تعداد نزدیک به یک‌سوم جمعیت کل کشور است. اما چه مزایایی سبب شده که این افراد به این منطقه مهاجرت کنند؟

قبرس ملقب به جزیره عشق

شاید نخستین اطلاعاتی که به گوشتان می‌رسد، مرتبط با اختلافات دو بخش قبرس باشد، اما این نقطه‌نظر با دیدار اولیه که به زیبایی‌ها و آرامش طبیعی این جزیره، به‌ویژه قبرس شمالی، اختلاف دارد. اصطلاحاً می‌توان گفت این دو حس با هم تفاوت دارند. پس از پایان جنگ قبرس چند دهه پیش، وضعیت به صلح و دوستی تغییر کرده است.

واقعیت این جزیره با تمام آرامش و زیبایی‌های طبیعی آن، واقعاً چشمگیر است. سواحل تمیز و آب‌های شفاف از ویژگی‌های ممتاز این منطقه به شمار می‌آیند. احتمالاً نمونه‌هایی از این زیبایی‌ها را در کارتون‌ها، کارت‌پستال‌ها و تبلیغات فیلمی دیده‌اید. سواحلی با ماسه‌های طلایی‌رنگ که تمایل دارید ساعت‌ها روی آن‌ها قدم بردارید، کیلومترها ادامه دارند و به‌واقع شگفت‌انگیز هستند. این ساحل‌های بکر و استثنایی یکی از مزایای زندگی در قبرس شمالی را تشکیل می‌دهند.

پس از تجربه این زیبایی‌ها، هیچ‌گونه شکی در مورد جذابیت و محبوبیت این جزیره باقی نمی‌ماند. هر ساله هزاران گردشگر از سراسر دنیا به این جزیره زیبا سفر می‌کنند. بسیاری از زوج‌های اروپایی انتخاب می‌کنند که ماه‌عسل خود را در این منطقه سپری کنند. تفریحات متنوع قبرس شمالی، شما را به‌گونه‌ای درگیر خواهد کرد که در طول روزها به فعالیت‌های مختلف اختصاص دهید.

در قبرس می‌توانید از زبان انگلیسی به‌راحتی استفاده کنید

یکی از موضوعاتی که در زمینه مراحل دریافت اقامت قبرس شمالی، بسیار موردتوجه است، زبان این منطقه است چرا که افراد در این خصوص نگران‌اند که نتوانند با مردمان قبرس به‌خوبی ارتباط برقرار کنند. در این خصوص، در این قسمت از مقاله مزایا و معایب زندگی در قبرس شمالی، لازم به ذکر است که بسیاری از افراد به دلیل پیچیدگی زبان‌های سخت برخی از کشورها، تردیدها و ملاحظاتی را درباره مهاجرت به آن‌ها دارند. بااین‌وجود، در مورد قبرس شمالی، یک استثناء وجود دارد و زبان انگلیسی به‌عنوان یک‌زبان ثابت در تمام نقاط این جزیره به کار می‌رود. این امر به‌ویژه ازآنجاکه شما به‌راحتی می‌توانید با انگلیسی ارتباط برقرار کنید، اهمیت دارد.

گذشته‌ای از دوران مستعمره گری بریتانیا در قبرس باعث شده است که تأثیراتی از آن زمان در عادت‌ها، فرهنگ و زبان مردم این منطقه باقی بماند. حدود 90 درصد از ساکنان، به‌ویژه کسب‌وکارهای مختلف در قبرس شمالی، مهارت‌های قوی در زبان انگلیسی دارند. اگر به زبان انگلیسی تسلط دارید، می‌توانید نیازهای خود را به‌راحتی بیان کنید و در تعاملات روزمره‌تان مشکلی را تجربه نخواهید کرد. البته، زبان رسمی مردم قبرس شمالی ترکی و یونانی است، اما وجود انگلیسی به‌عنوان زبان دوم باعث سهولت در ارتباط‌ها و تبادل اطلاعات می‌شود.

امنیت بالای قبرس شمالی

وقتی به آرامش قبرس شمالی اشاره می‌کنیم، نه‌تنها زیبایی‌های طبیعی بلکه سطح کم جرم و امنیت بسیار بالا نیز در این مفهوم دخیل هستند. در این جا، حتی اگر در بهترین مکان نیز زندگی می‌کنید، احساس می‌کنید که هر لحظه ممکن است اتفاقی بیفتد یا خفت‌گیری رخ دهد. اما در قبرس شمالی، موضوع امنیت به‌صورت بی‌نظیر در دنیا وجود دارد.

قبرس مانند بهشتی است که از نگرانی‌ها، جرم‌ها و هر گونه خشونت دور است. در مقایسه با کشورهای ساحلی مدیترانه، این منطقه از سطح بالایی از امنیت برخوردار است. پلیس در قبرس شمالی  موضوع جرم و جنایت، خصوصاً خشونت را به‌طورجدی دنبال می‌کند و با اقدامات قوی به مقابله با جرم‌ها می‌پردازد. این نگرانی‌ها به‌گونه‌ای مدیریت می‌شوند که افراد کمتری تمایل به ارتکاب جرم دارند. دیدن یک دختر که در ساعت 2 نصف شب به‌راحتی و تنها به ساحل می‌رود و هیچ نگرانی از مشکلات احتمالی ندارد، نشان‌دهنده این وضعیت امنیتی منحصربه‌فرد در قبرس شمالی است.

هزینه و مخارج در قبرس شمالی پایین است!

یکی از عوامل مهم در انتخاب یک کشور برای مهاجرت و زندگی، ارزیابی هزینه‌های زندگی است. در این خصوص باید گفت هزینه‌های زندگی در این منطقه به‌مراتب کمتر از سایر مناطق اروپا، آمریکا، استرالیا و حتی همسایه جنوبی خود یعنی قبرس جنوبی است. اگر می‌خواهیم قبرس شمالی را با ترکیه در خصوص هزینه‌های زندگی مقایسه کنیم، می‌توانیم بیان کنیم که تقریباً هزینه‌ها مشابه است. این در حالی است که درآمد و حقوق در قبرس شمالی نسبت به ترکیه بیشتر است. این شرایط به شما اجازه می‌دهد تا شرایط رفاهی بهتری را برای خود و خانواده‌تان در قبرس شمالی ایجاد کنید، که این بهره‌مندی یکی از مزایای جذاب زندگی در این منطقه است.

پذیرش انواع ارزهای رایج

با درنظرگرفتن تأثیر و تلاش‌های ترکیه در قبرس شمالی، تداوم تقاضاها و نظرات خاصی در این زمینه وجود دارد. به همین دلیل، ترکیه توانسته است نرخ تبادل لیر ترکیه را به‌عنوان ارز اصلی در قبرس شمالی معرفی کند و این ارز در سیستم‌های مالی و فروشگاه‌ها برای تراکنش‌ها به کار گرفته می‌شود. به‌این‌ترتیب، می‌توان گفت که لیر ترکیه به‌نوعی به‌عنوان واحد پولی محلی در قبرس شمالی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اگرچه لیر ترکیه در قبرس شمالی به‌عنوان واحد پولی مورد قبول است، اگر شما ارزهای دیگری مثل یورو، پوند و دلار را هم داشته باشید و امکان دسترسی به صرافی را نداشته باشید، جای هیچ‌گونه نگرانی نیست، چرا که بیشتر فروشگاه‌ها و مراکز تجاری ارزهای مذکور را به‌عنوان واحد پرداخت قبول می‌کنند و شما نیازی به تبدیل ارزها نخواهید داشت.

سطح بالای بهداشت و درمان

در ادامه بررسی مزایا و معایب و زندگی در قبرس شمالی، باید گفت سطح بهداشت و درمان در این منطقه بسیار بالا است. شبکه‌های درمانی دولتی در قبرس شمالی به طور وسیع تجهیز شده و با سازمان‌دهی منظمی فعالیت می‌کنند. این مراکز دارای بهترین پزشکان، پرستاران و تیم‌های درمانی متخصص هستند و با دارابودن تجهیزات درمانی برجسته، خدمات درمانی عالی و کارآمدی را به جامعه ارائه می‌دهند.

شهروندان دائمی قبرس شمالی می‌توانند به طور رایگان و بدون هیچ هزینه اضافی از خدمات درمانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استفاده نمایند. این امکان منجر به کاهش هزینه‌های زندگی در قبرس شمالی می‌شود و به‌خصوص برای افرادی که به همراه خانواده‌شان به این منطقه مهاجرت کرده‌اند، این مزیت بسیار مفید است.

این مزیت به‌ویژه برای توریست‌های درمانی که از مناطق اطراف نیز به قبرس شمالی سفر می‌کنند، جذابیت دارد. به‌این‌ترتیب، این جزیره به‌عنوان یک مقصد توریسم‌درمانی در منطقه و حوزه کشورهای دریای مدیترانه شناخته می‌شود و به دلیل توانایی در ارائه خدمات درمانی باکیفیت و تسهیلات مدرن، موردتوجه قرار می‌گیرد.

داشتن حساب بین‌المللی

امروزه امکان دسترسی به یک حساب بانکی بین‌المللی برای بسیاری از افراد ضروری است. این مسئله به‌ویژه برای افرادی که به دنبال امکانات و امکاناتی جهت انجام تراکنش‌های بین‌المللی هستند، اهمیت دارد. اگرچه تحریم‌های بین‌المللی می‌توانند مانعی برای برخی افراد، به‌ویژه ایرانیان، در دسترسی به این‌گونه حساب‌ها باشند، اما یکی از فواید مهاجرت به قبرس شمالی، امکان دسترسی به حساب‌های بانکی بین‌المللی است.

بسیاری از ایرانیان با استعداد در زمینه‌های مختلف، به‌ویژه در فضای مجازی، فعالیت دارند و می‌توانند از اینترنت به‌عنوان ابزاری برای انجام کارهای مختلف بهره‌برداری کنند. بااین‌حال، عدم دسترسی به حساب بانکی بین‌المللی و مشکلات مرتبط با آن، می‌تواند انگیزه افراد را برای پیشروی در مسیر کاری خود کاهش دهد. این مشکلات ممکن است باعث شود که افراد از تداوم فعالیت‌های خود دست بکشند.

اما با انتخاب مهاجرت به قبرس شمالی، می‌توانید به‌سادگی این چالش را پشت سر بگذارید. همچنین، برای کسانی که در زمینه‌هایی مانند پلتفرم‌های ویدئویی مانند یوتیوب یا فعالیت‌های فریلنسری فعالیت می‌کنند، قبرس به‌عنوان یک مقصد مناسب برای به‌دست‌آوردن و مدیریت درآمد موردتوجه قرار می‌گیرد. ازاین‌رو، مهاجرت به این منطقه می‌تواند برای بهبود وضع مالی و ایجاد فرصت‌های جدید در عرصه کسب‌وکار بسیار مفید واقع شود.

معایب زندگی در قبرس شمالی

در این مقاله قصد داریم بررسی کاملی از مزایا و معایب و زندگی در قبرس شمالی داشته باشیم. تا اینجای مقاله، با مزایای زندگی در این منطقه به طورکامل آشنا شده اید. اما باید درنظر گرفت که هیج جای دنیا بی عیب و نقص نیست و زندگی و اقامت قبرس شمالی نیز معایبی را به همراه دارد. ازجمله این معایب عبارتند از:

قبرس شمالی کمی خسته کننده است

قبرس شمالی به صنعت گردشگری به شدت وابسته است، اما نکته قابل توجه اینجاست که بسیاری از فرصت‌ها و برنامه‌های تفریحی قبرس شمالی، اغلب تنها در فصل تابستان و اوایل پاییز که توریستان به به جزیره می‌آیند، بهره‌برداری می‌شوند. بعد از پایان این فصل شلوغ و پررونق، انگار همه چیز به وضعیت قبل بازمی‌گردد. حتی 90% از کسب‌وکارهای صنعت گردشگری در فصل زمستان به خواب عمیق فرو می‌روند تا منتظر فصل جدیدی برای برگزاری برنامه های مختلف و  شگفت‌انگیز باشند.

این وضعیت برای افرادی که از ترافیک و شلوغی زیاد خوششان نمی‌آید و به تفریحات مخصوص خود تمایل دارند، مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما برای دیگران، تفاوت و تغییرات در روند زندگی روزمره می‌توانند انگیزه و روحیه را کاهش دهند و آنها را احساس کسالت و خستگی کنننده کنند.

درآمد کم در قبرس شمالی

در بخشی از مزایای اقامت در قبرس شمالی، به پایین بودن هزینه‌های زندگی نسبت به بسیاری از کشورها اشاره کردیم. این موضوع، ازآنجاکه نقشی در تعیین کیفیت زندگی دارد، بسیار پر اهمیت است اما نمی‌تواند وضعیت کامل را تغییر دهد. در واقع، مسئله اصلی اینجا این است که برخی از شغل‌های محلی درآمدی نسبتاً پایین دارند و با درنظرگرفتن میزان درآمد آرمانی، فاصله‌ای دارند. این درآمد کم، از جمله نقاط ضعفی است که در زندگی در قبرس شمالی موردتوجه قرار می‌گیرد.

البته این مسئله از نظر درآمد، به برخی از شغل‌ها و مشاغل محدود می‌شود و اگر شما دارای سرمایه یا تخصص و مهارت‌های خاصی هستید، می‌توانید درآمد بهتری را تجربه نمایید. به‌عنوان مثال، این تفاوت در بخش کشاورزی به وضوح مشهود است. درآمد یک کارگر کشاورز در یک ماه، حتی ممکن است کمتر از 800 دلار باشد که این مسئله می تواند برای افراد کمی مشکل ایجاد کند.

محدودیت رفت و آمد در قبرس

در ادامه بررسی مزایا و معایب زندگی در قبرس شمالی، باید گفت اگرچه پروازهای ورودی و خروجی از قبرس شمالی بدون تاخیر انجام می‌شود، اما تنوع و جذابیت پروازها از جهت تعداد و زمانبندی محدودیت‌هایی دارد. همین امر در مورد سفرهای دریایی و آبی نیز صدق می‌کند. به طور کلی، شما با محدودیت‌هایی در رفت و آمد مواجه خواهید شد. این موضوع می‌تواند در مسافرت‌های شما محدودیت‌هایی را ایجاد کند. هرچند اگر تمرکز اصلی شما بر زندگی در قبرس شمالی باشد و نیاز به مسافرت‌های مکرر نداشته باشید، این مشکل به شما آسیبی وارد نخواهد کرد.

حمل و نقل عمومی ضعیف

از دیگر معایب زندگی در قبرس شمالی، سیستم حمل و نقل عمومی ضعیف این منطقه است. گرچه در سال‌های اخیر بهبود‌هایی در این زمینه صورت گرفته، اما هنوز هم کاستی‌های قابل توجهی وجود دارد. تعداد اتوبوس‌های حاضر در شبکه حمل و نقل شهری به‌صورت قابل توجهی کم است. همچنین اتوبوس‌های بین‌شهری نیز تنها در فواصل زمانی معینی به خدمت مسافران می‌آیند. این فاصله‌های زمانی ممکن است در روزهای شنبه و یک‌شنبه حتی قطع شوند.

در زمینه تاکسی نیز، قیمت‌ها به نسبت بالا هستند. برای هر سفر بین شهری، شما مجبور به پرداخت مبلغی حدود 200 لیر خواهید بود. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود با توجه به قیمت مناسب خودرو در قبرس شمالی، بهتر است یک خودروی شخصی خریداری کنید. این اقدام نه‌تنها به شما امکان حرکت آسان‌تری در منطقه را می‌دهد، بلکه همچنین برای زندگی راحت‌تر و بیشتر آسایش فراهم می‌کند.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی کامل مزایا و معایب زندگی در قبرس شمالی پرداختیم. همان‌طور که مطالعه کردید، قبرس یکی از پرمهاجرترین کشورها است که در نزد ایرانیان از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است. سالانه تعداد زیادی از هم‌وطنان اقدام به سرمایه‌گذاری و مهاجرت به این کشور می‌کنند. در این خصوص، باید مدنظر  داشته باشید که هر نقطه از کره زمین دارای مزایا و معایبی است که به همین منظور، در این مقاله شما را به طور کامل با مزایا و معایب زندگی در این منطقه آشنا کردیم.

 

5/5 - (3 امتیاز)

میلاد حبیبیمشاهده نوشته ها

دانشجوی کارشناسی رشته مدیریت، علاقه مند به برنامه نویسی و هک و امنیت، اشنا با مباحث وب هکینگ و seo، نویسنده تخصصی در زمینه های مهاجرتی ،مهاجرت به قبرس شمالی و...، عاشق یادگیری حرفه‌های جدید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *