فرهنگ و آداب و رسوم کشور قبرس شمالی

در همسایگی جنوب ترکیه، جزیره قبرس ، سومین جزیره بزرگ دریای مدیترانه قرار گرفته است. دارای دو منطقه مجزا به نام قبرس شمالی و قبرس جنوبی می باشد. مردم کشور قبرس شمالی اصلیت ترک و یونانی دارند. از لحاظ فرهنگ و آداب و رسوم کشور قبرس شمالی شباهت زیادی به کشور ترکیه دارد. زبان اصلی ملت قبرس شمالی، ترکی است. سایر زبان های رایج عربی، یونانی، ارمنی و انگلیسی است. پایتخت این کشور شهر نیکوزیاست. حدود 286هزار نفر جمعیت دارد. مذهب این جمعیت مسلمان، و ارتدکس یونانی است. واحد پولی نیز همانند ترکیه، لیر می باشد. قبرس شمالی در سالهای اخیر بسیار مهاجرپذیر شده است. حجم زیادی توریست نیز سالانه وارد قبرس شده و از مکان های گردشگری این کشور بازدید کرده و تفریح می کنند.

اگر شما نیز برای مهاجرت به قبرس شمالی، یا به قصد سرمایه گذاری در قبرس شمالی می خواهید به قبرس سفر کنید، بامشاوران هلدینگ مهاجرتی وارتان در ارتباط باشید. بیش از ده کارشناس خبره در این مجموعه مشاوره تخصصی درباره نحوه سرمایه گذاری، خریدملک در قبرس شمالی، تحصیل در قبرس شمالی را به شما ارائه می دهند. پشتیبانی مجموعه وارتان همیشگی و تجربه تیم ما هموار کننده مسیر مهاجرت یا سفر به قبرس شمالی است.

فرهنگ و آداب و رسوم کشور قبرس شمالی از نظر آیین مذهبی

فرهنگ و آداب و رسوم کشور قبرس شمالی از نظر آیین مذهبی

مردم قبرس شمالی همانند اعراب دین اسلام را قبول دارند. اما در پیروی از اصول اسلامی و رفتارهای دینی آزادانه عمل می کنند. در آداب و رسوم مذهبی مطابق سلیقه خودشان بوده و اموری مثل حجاب و امور قرانی را پیروی نمی کنند. البته درصدی از جمعیت مسلمانشان مانند مردم ترکیه اعتقادات ماه رمضان و پخش اذان در اوقات شرعی را انجام و در ادای واجبات مذهبی پایبند هستند. کمک به فقرا و خوش خلقی، کمک به هم نوع و صداقت در امور زندگی را سرلوحه رفتاری گرفته وهمواره امور نیک را عمل می کنند.

مردم از فرهنگ غنی و با قدمت زیادی برخوردارند. اصالت افراد بومی قبرس سبب گسترش آداب و رسوم پیشینیان و عمل به آیین آنهاست. از گذشته تا کنون ملتی خونگرم و صمیمی بوده و به مهمان نوازی اهمیت زیادی می دهند. از آنجایی که در سالهای اخیر فرهنگ مهاجرت در این کشور گسترش یافته، مردم بومی قبرس خیلی خوب و صمیمی از مهاجران استتقبال کرده و محیطی امن در کنار مهاجران ایجاد کرده اند.

 فرهنگ و آداب و رسوم کشور قبرس شمالی از نظر هنر

یکی از ارکان اصلی فرهنگ یک ملت، هنر و ایجاد آثار هنری و اهمیت به هنربومی کشور است. مردمان اصیل قبرس شمالی به هنر معماری باستانی و ساخت ظروف سفالی و سرامیکی اهمیت می دهند. از گذشته آثار معماری کهن کلیساها و مساجد و قلعه های تاریخی، سکه و ظروف سفالی قدیمی، در کشور پابرجا مانده است. بخشی از روستاییان قبرس برای زنده نگه داشتن هنر باستان به ساخت ظروف و ایجاد آثار نقاشی، گلدوزی و دوخت لباس های محلی با زمینه تاریخی را دنبال و این فرهنگ را در کشور خود گسترش داده و حفظ کرده اند.

فرهنگ و آداب و رسوم کشور قبرس شمالی از نظر آیین مذهبی

فرهنگ و آداب و رسوم کشور قبرس شمالی از نظر ازدواج

فرهنگ و آداب و رسوم کشور قبرس شمالی، اغلب همانند ترکیه و تا حدودی در زمینه سنت هایی مانند ازدواج قواعد ایرانیان را رعایت می کنند. بزرگان خانواده برای تامین شرایط عاطفی و معیشتی بهتر فرزندان، اولین تحقیقات را درباره تحصیلات، اخلاق، شغل و شخصیت دختر و پسر انجام داده و با صلاح دید بزرگان خاستگاری رسمی انجام میشود.ملت قبرس مراسم عروسی را همانند سنت دیرینه با رقص و پایکوبی برگزار و اقوام زیادی را برای همراهی در جشن دعوت می کنند. خانواده عروس و داماد با همراهی هم خانه زوج جوان را آماده و آنها را برای شروع زندگی یاری می رسانند.

برگزاری مراسم بنابر سلیقه بزرگان خانواده انجام و با برگزاری جشن باشکوهی زوج را به خانه راهی می کنند. حمایت والدین در فراهم آوردن امکانات اولیه زندگی بسیار زیاد و بهترین شرایط را برای شروع زندگی فرزندانشان روبراه می کنند. معمولا خانواده های که به سنت پایبندند طبق رسوم خاص طایفه ای عمل می نماید. اما بسیاری از خانواده های ترک امروزی و مدرن به سبک اروپایی با برگزاری مراسم کوتاه و یک سفر خاطره انگیز  زوجیت را آغاز می کنند.

زندگی اجتماعی

اصول زندگی اجتماعی قبرس شمالی تا حدی به سبک اورپایی نزدیک است. فرهنگ قبرس امروزی به دلیل گسترش مهاجر پذیری و افزایش ارتباط با کشورهای دیگر قواعد استاندارد اروپا را در همه سطوح جامعه مشاهده می کنید. مثلا در حیطه آموزشی اغلب مدارس و دانشگاه ها طبق نظام آموزشی اروپا و حتی اکثر دانشگاه ها تاییدیه اروپا دارند. این کشور به دلیل پایین بودن نرخ هزینه ها و کم ارزشی ارز کشورشان اکثرا مورد توجه مردم ایرانی که علاقمند به سبک زندگی اروپایی هستند، قرار گرفته. این امر سبب افزایش مهاجرت به قبرس شمالی و افزایش علاقمند به ادامه تحصیل در قبرس شمالی شده است.

فرهنگ و آداب و رسوم کشور قبرس شمالی از نظر ازدواج

مهمان نوازی مردم قبرس شمالی

مردم قبرس بسیار خونگرم و مهمان نواز هستند. جو اصلی مردم پایبند به حضور در جمع های بزرگ و برگزاری مراسم های دسته جمعی است. سالانه در مراکز مختلف شهر امکاناتی برای برگزاری کارناوال ها، جشنواره، کنسرت، جشن های محلی و خیابانی ، تئاتر شهری فراهم می شود. ملت قبرس شمالی به حضور در این اجتماعات اهمیت زیادی می دهند. اغلب مراسم جمعی در مکان های عمومی مثل برج اتتلو، قلعه گیرنه، صومعه بلاپایس، آمفی تئاتر سالامیس اجرا می شود. جشن های مختلفی بنابر مناسبت های ویزه سال برگزار می کنند. مثلا مراسم جشن غذا را هرساله برگزار که عده زیادی از سرآشپزان معروف و شیرینی پزها، در یک محل خاص به عنوان شبه جزیره کارپاز با انواع غذا از تمام مردم پذیرایی می کنند. جشنواره زیتون نیز در یکی از روستاها به عنوان زیتینلیک که محل رویش زیتون است، به دلیل اهمیت فرهنگی و اقتصادی برگزار می شود.

 

جشنواره موسیقی بلاپای در روستای بلاپایس، عده ای خوانندگان، نوازندگان با اجرای زنده موسیقی جاز،کلاسیک و محلی گردهمایی شادی را فراهم می کنند. یکی دیگر ازمناسبت های مهم قبرس شمالی، سالگرد جدا شدن قبرس شمالی از قبرس جنوبی است. که مردم در این روز تعطیل رسمی برای کشورشان رقص سنتی و آوازهای محلی برگزار می کنند.  جشن سال نو را نیز همه مردم با رقص و پایکوبی در خیابان های شهر برگزار و شادی می کنند.

سخن پایانی

امروزه کشورقبرس شمالی به دلایل پیشرفت عمده ای که در تغییر سبک و فرهنگ کشور داشته با معیارهای اروپایی همسویی پیدا کرده است. استاندارد و شیوه اروپا در زمینه تحصیلات، مشاغل، تجارت، بازرگانی بافت فرهنگ و آداب و رسوم کشور قبرس شمالی را تحت تاثیر قرار داده است. اغلب مردم خواهان آزادی در انتخاب های دین، رفتار اجتماعی، معاشرت ، نحوه پوشش و مسائل زندگی هستند. مردم قبرس شمالی همانند سایر کشورها به اصول خانوادگی و جمعی نیز پایبند بوده و اکثر انتخاب هایشان برای حفظ اصول خانوادگی انجام می دهند. مردم قبرس بسیار پرتلاش در زمینه کار و امور اقتصادی نیز هستند. اکثر مردان قبرس شمالی تحت تاثیر تجارت با کشورهای اروپایی و آسیایی زندگی پر رونقی را ایجاد کده اند. بدین نحو اکثر مردم قبرس شمالی در رفاه نسبی زندگی و سطح کیفی بالایی برخوردارند.

کشور قبرس اخیرا مورد استقبال سرمایه داران برای خرید ملک در قبرس شمالی شده اند. اگر شما نیز خواهان خریدملک هستید با کارشناسان مجموعه مهاجرتی وارتان تماس بگیرید. تیم متخصص وارتان با ارائه انواع مشاوره حقوقی و تجاری حامی تجار و بازرگانان و سرمایه گذاران ایرانی و خارجی هستند.

توصیه می کنیم مقاله مقایسه تحصیل در قبرس شمالی و سایر کشورهای اروپایی را در کنار این مقاله مطالعه نمایید.

سوالات متداول

قبرس شمالی در نزدیکی کدام دریاست؟

قبرس یکی از جزایر بزرگ دریای مدیترانه است.

آیا ملت قبرس شمالی به هنر علاقمندند؟

بله عده زیادی در بخش های روستایی صنایع دستی مختلف تولید و به سراسر کشورارسال می کنند.

آیا سرمایه گذاری در قبرس شمالی مفید است؟

به دلیل افزایش مهاجر به قبرس شمالی، سرمایه گذاری در قبرس اهمیت زیادی پیدا کرده است.

5/5 - (2 امتیاز)

میلاد حبیبیمشاهده نوشته ها

دانشجوی کارشناسی رشته مدیریت، علاقه مند به برنامه نویسی و هک و امنیت، اشنا با مباحث وب هکینگ و seo، نویسنده تخصصی در زمینه های مهاجرتی ،مهاجرت به قبرس شمالی و...، عاشق یادگیری حرفه‌های جدید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *