رئیس‌جمهور نیکوس کریستودولیدس در روز شنبه در اجلاس قاهره برای صلح اظهار کرد که با توجه به ادامه بحران در اسرائیل و فلسطین، منطقه ما نمی‌تواند به بحران‌های خود در این حالت ادامه دهد.

آنچه که این بحران و همچنین سایر بحران‌های اخیر به ما آموخته است، این است که هیچ درگیری بدون آسیبی وجود ندارد. کریستودولیدس افزود که در عدم وجود صلح پایدار و مستدام، همیشه خطر بروز درگیری با پیامدهای ویران‌کننده و اثرات موج‌دار وجود دارد. وی اظهار کرد: رویکرد قبرس نسبت به این مسئله که از تاریخ 7 اکتبر، زمانی که گروه افراطی فلسطینی حماس حمله غافلگیرآوری به اسرائیل آغاز کرد، قابل تقسیم به چند نقطه است.

به گفته رئیس‌جمهور، نخستین نقطه مربوط به محکومیت حمله تروریستی حماس بود، در حالی که دیگری مورد تاکید قرار داشت که باید درک کنیم که حماس نماینده تمامی مردم فلسطین نیست. وی افزود که حق دفاع از خود باید به تطابق با قوانین بین‌المللی و حقوق بشردوستانه اعمال گردد.

نظر نیکوس کریستودولیدس برای کمک‌های بشر دوستانه به غزه

نیکوس کریستودولیدس رئیس‌جمهور قبرس، پیشنهاد کرده است که قبرس یک کریدور دریایی بشردوستانه با هدف حمل و نقل  “جریان پایدار، ایمن و با حجم بالا از کمک‌های بشردوستانه به غزه را در میان مدت و دراز مدت ایجاد کند.

طبق اظهارات مقامات به محض توقف درگیری، محموله‌ها از لیماسول بندر اصلی قبرس در فاصله 255 مایلی به غزه ارسال شوند.

رئیس جمهور قبرس اعلام کرد که قبرس آماده ارسال مقادیر زیادی کمک‌های بشردوستانه به غزه است که این کمک‌ها با کشتی‌هایی که می‌توانند در آب‌های کم عمق حرکت کنند، صورت می‌گیرد.

رئیس جمهور نیکوس کریستودولیدس بیان کردند که پیشنهاد ایجاد کریدور دریایی از بندر لارناکا قبرس به غزه، در حال حاضر تنها پیشنهادی است که در سطح بین‌المللی به عنوان راهی عملی برای تکمیل قابل توجه کمک‌های بشر دوستانه از طریق مرز رفح به غزه است.

مذاکرات رئیس جمهور درمورد پیشنهاد ارائه شده

نیکوس کریستودولیدس، به طور منظم با نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو در مورد این پیشنهاد در تماس بوده و بیان کردند که گرفتن چراغ سبز برای آغاز ارسال محموله‌ها، مسئله پیچیده‌ای است که به مذاکرات بیشتر و پیچیده‌تر نیز باتوجه به عملیات نظامی اسرائیل در غزه بستگی دارد.

همچنین رئیس جمهور در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس گفتند که همه از این ابتکار حمایت نموده و وقتی می‌گوییم پلی به منطقه هستیم، این را در عمل نشان می‌شدهیم و این برای کشور ما بسیار مهم است.

آقای کریستودولیدس، گفتند که قبرس با کشورهای حوزه خلیج فارس در تماس است که می‌توانند کشتی‌های کم عمق را اعزام کنند.

نظر کریستودولیدس درمورد انتخاب بندر لارناکا

به گفته رئیس جمهور قبرس نیکوس کریستودولیدس، یکی از مزیت‌های جانبی استفاده از بندر لارانکا برای بارگیری محموله‌ها، برخورداری آن از امکانات فراوان است. همچنین مزیت دیگر آن نزدیکی به فرودگاه اصلی جزیره و تأسیساتی ایت که توسط ایلات متحده برای آموزش پرسنل قبرس ساخته شده است.

رئیس جمهور اظهار کرد که غذا، دارو، پوشاک و سایر اقلام ضروری که در بندر جمع آوری و ذخیره می‌شودط به صورت مداوم به غزه خواهد رفت. همچنین آقای رئیس جمهور اظهار داشت که کمک‌هایی که به غزه می‌رسد توسط آژانس سازمان ملل برای  آوارگان فلسطینی با استفاده از شبکه تاسیس شده خود توزیع می‌شود.

پایان تنش در منطقه

او اظهار کرد: “تنش‌زدایی مداوم ضروری است و حفاظت از تمامی غیرنظامیان امری حیاتی به شمار می‌آید. فتنه گری و ایجاد درگیری نظامی به غیر از غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی به شدت غیرقابل قبول است.

وی همچنین خواستار از آزادی فوری و بدون هیچ محدودیتی برای همه گروگان‌ها و اطمینان از رسیدن کمک‌های انساندوستانه به غزه شد. رئیس‌جمهور همچنین اظهار داشت که ما نقش محوری مصر در این زمینه را به طور کامل تایید می‌کنیم و آمادگی داریم که قبرس به هر شکل ممکن کمک کند.

کریستودولیدس همچنین خواستار تجدید تعهد دو طرفه به راه‌حل دو کشوره‌ای و دوجانبه شد که با پارامترهای منعکس شده در قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل متحد سازگار باشد. این ممکن است تنها راه حل مناسب برای این مسئله باشد. واضح است که هیچ گزینه‌ای به جز ایجاد شرایط لازم برای آغاز یک فرآیند صلح معنادار نداریم.

وی افزود: در غیاب راه‌حل‌های سیاسی منصفانه و عملی که به عوامل اصلی درگیری‌ها پرداخته و به مسیر صلح و تسویه نهایی می‌رسد، ما تا زمانی که خلاء باقی می‌ماند، شاهد ادامه چرخه خشونت خواهیم بود. وی در خصوص مسائل منطقه اظهار کرد: این اختلاف فعلی همچنین یک تهدید جدی برای امنیت ملی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، به ویژه برای کشورهای منطقه نباید آن را نادیده بگیرند.

به عنوان نمونه، مصر و اردن با تحمیل بار مهاجرتی عظیمی مواجه هستند و انتظار نمی‌رود که تنها این بار را به دوش بکشند. وی افزود که این دو کشور همچنین به ترس از آنکه به نحوی نامتناسب بار عواقب این درگیری را بپذیرند، مشارکت دارند، همانطور که در گذشته نیز رخ داده است.

نمی‌توان انتظار داشت که تنها ما این کار را انجام دهیم. این یک بحران منطقه‌ای است که با نگرانی ما کاری از پیش نمی برد. بلکه این یک مسئله صلح و امنیت بین‌المللی است که سیستم امنیت جهانی باید به آن پاسخ دهد.

وی افزود: باید به دبیرکل سازمان ملل، که در این نشست حضور داشت، فضای لازم داده شود تا در ایجاد صلح در خاورمیانه و کنترل پیامدهای بحران مشارکت مؤثری داشته باشد.

رهبران عرب در این جلسه بمباران دو هفته‌ای اسرائیل به غزه را محکوم کردند و تأکید کردند که نیاز به تلاش‌های مجدد برای دستیابی به یک راه‌حل صلح در خاورمیانه دارند تا چرخه خشونت دهه‌هاست بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها به پایان برسد.

محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین، اظهار کرد که مردم فلسطین آواره نخواهند شد و افزود: «ما تسلیم نخواهیم شد، ما تسلیم نخواهیم شد.

امتیاز دهید:

میلاد حبیبیمشاهده نوشته ها

دانشجوی کارشناسی رشته مدیریت، علاقه مند به برنامه نویسی و هک و امنیت، اشنا با مباحث وب هکینگ و seo، نویسنده تخصصی در زمینه های مهاجرتی ،مهاجرت به قبرس شمالی و...، عاشق یادگیری حرفه‌های جدید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *