انواع سند مالکیت ملک در قبرس شمالی

اگر قصد خرید ملک در قبرس را دارید، آشنایی با انواع سند مالکیت ملک در قبرس شمالی الزامی است. به‌عنوان یک ایرانی که قصد سرمایه‌گذاری در قبرس را دارد، به‌عنوان یک فرد خارجی محسوب می‌شوید و اگر اقدامات لازم را انجام ندهید، ممکن است دارایی خود را از دست بدهید. خرید ملک در قبرس شمالی یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری شناخته شده است که بسیار آینده‌دار بوده و هر زمان که تصمیم بگیرید ملک خود را بفروشید، قطعاً سود بسیار زیادی به دست خواهید آورد.

به‌خصوص اگر ملکی را در منطقه‌ای خریداری کنید که رو به پیشرفت باشد، قطعاً در مدت‌زمان کوتاهی، سود چندین برابری را برای شما به ارمغان می‌آورد. کشور قبرس شمالی به دلیل موقعیت جغرافیایی بسیار عالی، شرایط زندگی استاندارد، آزادی اجتماعی و همچنین کیفیت تحصیل بسیار بالا در مدارس و دانشگاه‌ها، موردتوجه تمام دنیا به‌خصوص ایرانی‌ها قرار گرفته است.

 شرایط منحصربه فرد این منطقه باعث شده تا اغلب ایرانی‌ها به دنبال خرید ملک در قبرس شمالی جهت زندگی و البته افزایش سرمایه خود باشند. همان‌طور که می‌دانید، بازار املاک در کشور قبرس شمالی روبه پیشرفت بوده و اگر امروز بتوانید ملکی را در این منطقه خریداری کنید، مطمئناً در آینده نزدیک سود بسیار خوبی را به دست می‌آورید.

انواع سند مالکیت ملک در قبرس شمالی

خرید ملک در قبرس شمالی

قبل از اینکه به بررسی انواع سند مالکیت ملک در قبرس شمالی بپردازیم، الزامی است نیم نگاهی به خرید ملک و مزایای آن در قبرس شمالی بیندازیم. در این خصوص باید گفت قبرس ازجمله کشورهایی است که ایرانیان زیادی به دنبال مهاجرت به آن هستند. یکی از ساده ترین و البته بهترین روش های مهاجرت به قبرس شمالی، سرمایه گذاری در بازار املاک است. با خرید ملک در قبرس شمالی امکان اخذ اقامت دائم و تابعیت این کشور وجود دارد. ناگفته نماند که برای خرید ملک امکان دریافت وام را هم دارید.

یکی از بهترین مزیت های خرید ملک در قبرس شمالی قیمت پایین آن است. در مقایسه با آلمان، اتریش و سوئیس، قیمت املاک قبرس شمالی به طور قابل توجهی پایین تر است. شما می توانید یک ویلا یا آپارتمان در نزدیکی ساحل با کسری از قیمتی که در آلمان، اتریش یا سوئیس می پردازید خریداری کنید. قبرس شمالی مکانی با چشم انداز زیبا و آب و هوای و دارای سواحلی خیره کننده و دریایی شفاف است. در صورت خرید ملک در قبرس شمالی، می توانید در تمام طول سال از آب و هوای گرم و مناظر زیبا لذت ببرید.

با انواع سند مالکیت ملک در قبرس شمالی آشنا شوید

در قبرس شمالی، سند مالکیت ملک یکی از مدارک حیاتی برای درخواست اقامت از طریق خرید ملک است. این کشور به دلیل شرایط متفاوتی که دارد، انواع مختلفی از سند را ارائه می دهد. بنابراین، پیش از اقدام به خرید ملک، بهتر است انواع مختلف سند مالکیت را به خوبی بشناسید. پس از خرید ملک، با تکمیل فرم‌های مربوطه و پرداخت مالیات‌های مربوط به سند، می‌توانید سند مالکیت ملک در قبرس شمالی را دریافت کنید.

 به‌ طور کلی چهار نوع اصلی سند مالکیت ملک در قبرس شمالی وجود دارد: سند مالکیت ملک ترکی، سند خارجی، سند مالکیت معاوضه‌ای و سند ملکی معلق. همچنین باید توجه داشته باشید که برای ملک‌های زمین و ساختمان مسکونی نیز انواع سند جداگانه‌ای وجود دارد. در صورتی‌ که زمین و ساختمان مسکونی به نام یک نفر باشد، به آن سند مالکیت کامل می‌گویند. نوع دیگری هم از سند وجود دارد که فقط برای مالکیت زمین استفاده می‌شود و در این حالت، سند جداگانه‌ای برای ملک تنظیم شده است.

سند مالکیت از نوع ترکی

در حال حاضر، قبرس شمالی تحت نظر کشور ترکیه قرار دارد. با این حال، اگر توانایی جلب جمعیت مورد نیاز برای عضویت در اتحادیه اروپا را داشته باشد، ممکن است به یک کشور اروپایی تبدیل شود. این مسئله یکی از دلایلی است که قبرس شمالی به‌عنوان مقصدی بسیار جذاب برای سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود.

در قبرس شمالی، یکی از انواع سند مالکیت ملک، سند مالکیت ترکی نامیده می‌شود و به‌عنوان یکی از گران‌ترین مدارک مالکیت شناخته می‌شود. این سند‌ها صرفاً به افرادی صادر می‌شوند که اصالتاً اهل قبرس شمالی هستند و به هیچ شکلی انتقال مالکیت یا معاوضه‌ای بر روی آن‌ها انجام نمی‌شود. در صورتی که توانایی خرید ملک از یک نفر ترک را داشته باشید، سند مالکیت ملک شما از نوع ترکی خواهد بود.

سند مالکیت ملک از نوع خارجی

در خصوص سند مالکیت از نوع خارجی، باید گفت این نوع سند‌ها برای افراد اروپایی طراحی شده‌اند. در گذشته، قبل از وقوع جنگ، قبرس به‌عنوان یک کشور واحد با نام “کشور قبرس” شناخته می‌شد و در نتیجه به طور کامل در اختیار افراد اروپایی بود. به همین دلیل، این نوع سندها برای افراد اروپایی در نظر گرفته شده است. مهم است بدانید که اسناد خارجی هم اکنون دارای اعتبار معتبری هستند و در صورتی که کشور قبرس مجدداً به وضعیت یکپارچه بازگردد، هیچ مشکلی برای املاک خارجی به وجود نخواهد آمد.

سند مالکیت از نوع معاوضه ای

یکی دیگر از اسنادی که در کشور قبرس شمالی ارائه می‌شود، سند معاوضه‌ای است. زمانی که کشور قبرس به دو قسمت قبرس شمالی و جنوبی تقسیم شد، افرادی که در کشور جنوبی زندگی می‌کردند، ملک‌هایی داشتند که متعلق به خاک کشور قبرس شمالی بود. بنابراین، باید املاک خود را با ملک‌هایی که در کشور قبرس جنوبی قرار داشتند، عوض می‌کردند. از این رو اسناد معاوضه‌ای برای آن‌ها ارائه شد. به عبارت دیگر، این اسناد نمایانگر پروسه تعویض ملک بین قبرس شمالی و قبرس جنوبی می‌باشند.

سند مالکیت از نوع معلق

در صورتی که سند ملک از نوع معلق باشد، به این معناست که وضعیت مشخصی نخواهد داشت و بهترین کار این است که به سراغ چنین ملک‌هایی نروید. در این زمینه بد نیست بدانید که متأسفانه بعضی از مشاورین املاک از اعتماد مردم سوء استفاده کرده و سرمایه آنها را از دستشان در می آورند. آن‌ها سرمایه مردم را جمع آوری کرده و پروژه‌های ساختمانی را اجرا می‌کنند، اما سند ملک را به مشتریان تحویل نمی‌دهند، زیرا از ابتدا مشخص است که چنین ملکی دارای سند معلق است. اکنون مشتریان سرمایه‌های خود را سپرده‌اند و باید به صورت حقوقی اقدام کنند تا بتوانند سند ملک را به دست آورند. از اینرو، بسیار مهم است که به دقت و با راهنمایی مشاوران معتبر و قابل اعتماد به خرید ملک در قبرس شمالی اقدام کنید تا از اینگونه مشکلات جلوگیری کنید.

انواع سند مالکیت ملک در قبرس شمالی

مدارک لازم برای درخواست سند مالکیت در قبرس شمالی

به منظور دریافت سند ملک در قبرس شمالی باید مدارکی ارائه داده شود تا بتوانید به صورت قانونی، صاحب و مالک ملک شوید. مهم‌ترین مدارکی که برای درخواست سند مالکیت در قبرس شمالی باید ارائه داده شود عبارت‌انداز،

  • اصل و کپی پاسپورت
  • اصل و کپی قرارداد فروش
  • یک کپی از سند مالکیت
  • یک کپی از رسید حق تمبر
  • اصل اسناد وکالتنامه طرفین معامله
  • کپی شناسنامه طرفین

هزینه‌های دریافت سند مالکیت در قبرس شمالی

دریافت سند مالکیت در قبرس شمالی مستلزم پرداخت هزینه‌هایی است که البته این هزینه‌ها باتوجه به نوع ملک متفاوت است.
در ادامه مهم‌ترین هزینه‌ها بدای دریافت سند مالکیت در قبرس شمالی بیان شده است.

  • مالیات بر ارزش افزوده: 5%
  • مالیات نقل و انتقال ملک: 12% ارزش ملک
  • حق تمبر: زیر 1%
  • هزینه وکیل بین 1000 تا 1500پوند
  • هزینه ثبت اولیه سند: 6% ارزش ملک

مراحل دریافت سند مالکیت در قبرس شمالی

افرادی که قبرس شمالی را برای خرید ملک انتخاب کرده‌اند، باید با همه مراحل مشخص شده آشنا باشند و آن‌ها را به صورت دقیق انجام دهند. در ادامه فرایند و مراحل خرید ملک در قبرس شمالی بیان شده است.

مرحله اول: درخواست سند مالکیت

همه معاملات ملک و املاک در قبرس شمالی توسط اداره ثبت اسناد و املاک انجام می‌شود بنابراین باید درخواست سند مالکیت را در این سازمان ثبت نمود.

مرحله دوم: امضای قرارداد

بعداز انتخاب ملک موردنظر باید قرادادی که مبنی بر انتقال سند مالکیت ملک است و بین خریدار و فروشنده به توافق رسیده است را امضا کرد.

مرحله سوم: تهیه مدارک و پرداخت هزینه‌ها

بعداز انجام مراحل ذکر شده لازم است که مدارک موردنیاز تهیه شوند و هزینه‌های مشخص شده برای انتقال سند نیز پرداخت شوند.

مرحله چهارم: تعیین قرار ملاقات برای ثبت ملک

در این مرحله باید قرار ملاقاتی برای ثبت ملک مشخص شود و با فروشنده به سازمان ثبت اسناد مراجعه نموده و مدارک را تحویل دهید.

مرحله پنجم: بررسی مدارک

بعداز تحویل مدارک و انجام مراحل ذکر شده، پرداخت‌ها و مسائل ساختمانی و مالیات‌ها توسط دپارتمان بررسی شده و درصورت عدم وجود مشکل، سند به نام خریدار منتقل می‌شود. مدت زمان انتقال سند در قبرس شمالی بسن 1 تا 6 ماه طول می‌کشد.

مالیات دریافت سند مالکیت در قبرس شمالی

اکنون که با انواع سند مالکیت ملک در قبرس شمالی آشنا شده ایم، بد نیست بررسی کوتاهی از مالیات دریافت سند ملک در این منطقه نیز داشته باشیم. در این خصوص باید گفت، پیش از دریافت سند ملک در قبرس شمالی، باید هزینه‌های مربوط به تمبر، مالیات بر ارزش افزوده و انتقال ملک را پرداخت کنید. تمبر مالیاتی را می‌توانید قبل از امضای قرارداد یا حین نوشتن قرارداد پرداخت کنید. این تمبر مالیاتی به قیمت ملک شما مربوط می‌شود و تنها به نسبت 0.5% از مبلغ ملک است. همچنین میزان مالیات بر ارزش افزوده فعلاً 0.5 درصد است و به قیمت قراردادی خانه شما مرتبط می‌شود. شما می‌توانید بعد از دریافت مدارک تملک خانه، مالیات بر ارزش افزوده آن را پرداخت کنید. هزینه‌های دیگر شامل مالیات شهرداری و هزینه‌های سالیانه املاک نیز وجود دارند که برای هر متر مربع حدوداً 1 لیر محاسبه می‌شود.

اخیراً شنیده می‌شود که مالیات انتقال سند مالکیت ملک در قبرس شمالی قرار است افزایش یابد و به 12% برای خریداران خارج از کشور برسد، اما از فوریه 2023، این مالیات به 6% یا حتی 3% نیز کاهش یافته است. بدیهی است که خریداران و مشاوران املاک از این تغییرات به خوبی استقبال نکرده‌اند و ممکن است در آینده چالش‌های قانونی مرتبط با این مالیات اضافی وجود داشته باشد.

مالیات استاپاج چیست؟

مالیات انتقال سند مالکیت ملک در قبرس شمالی توسط فروشنده ملک قابل پرداخت است، مگر این که طرفین قرارداد در مورد شرایط متفاوت در قرارداد فروش با یکدیگر توافق کنند. نرخ مالیات بسته به وضعیت فروشنده متغیر است. اگر فروشنده یک حرفه‌ای با سابقه باشد، نرخ مالیات 4% و اگر فروشنده یک فرد عادی باشد، نرخ مالیات 2.8% است. این تفاوت در نرخ مالیات بر اساس وضعیت فروشنده به‌عنوان حرفه‌ای یا شخص خصوصی معین می‌شود.

با شرایط دریافت انواع سند مالکیت ملک در قبرس شمالی آشنا شوید

روند دریافت سند مالکیت در قبرس شمالی و در دیگر کشورها ممکن است در ابتدا پیچیده و طاقت‌فرسا به نظر برسد، به‌خصوص اگر شما یک خریدار از خارج از کشور باشید. این مقاله یک نمای کلی و ساده از مراحل مجوز خرید و مراحل اصلی را ارائه می‌دهد. توجه داشته باشید که اگر قصد خرید ملک در قبرس شمالی را دارید، این مقاله را فقط باید به‌عنوان یک دستورالعمل کلی در نظر گرفته و برای داشتن خریدی مطمئن حتما از یک مشاور حقوقی متخصص کمک بگیرید.

به هرحال، طبق آخرین قوانین مربوط به خرید ویلا در قبرس شمالی، هر فرد می‌تواند فقط یک سند مالکیت ملک در قبرس شمالی را داشته باشد. ملک مورد نظر باید مسکونی باشد و حداکثر مساحت آن 5 دونوم باشد. برای این‌که بتوانید انواع سند در قبرس شمالی را داشا باشید، نیاز به دریافت مجوز از شورای وزیران TNRC دارید.

در ادامه، باید اشاره کرد که شما به‌عنوان یک خارجی برای مهاجرت و خرید ملک در قبرس شمالی و شرایط دریافت اقامت در قبرس شمالی از این روش، تنها و تنها می‌توانید یک ملک خریداری کنید. البته ناگفته نماند که شرایطی هم برای خرید بیش از یک ملک یا ملکی که بیشتر از 5 دونوم باشد نیز در قبرس شمالی وجود دارد. بهتر است که در این رابطه با وکیل‌ها و مشاوران حقوقی خبره در این زمینه مشورت کنید.

راهکار ساده برای دریافت سند مالکیت در قبرس شمالی

به منطور انتقال سند مالکیت در قبرس شمالی بهتر است که از مشاوران املاک کمک گرفته شود. بخش املاک و مستغلات قبرس شمالی محبوبیت زیادی دارند اما افراد کمی با فرایند و مراحل قانونی آشنایی دارند. به همین دلیل برای انجام اموری مانند ثبت درخواست، پرداخت هزینه، انجام قرارداد و سایر اقدامات از وکیل یا مشاوران املاک متخصص و حرفه‌ای کمک گرفت.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تا به بررسی انواع سند مالکیت ملک در قبرس شمالی پرداخته و شما را با شرایط و قوانین دریافت سند ملک در این منطقه آشنا کنیم. همان‌طور که مطالعه کردید، شما می‌توانید با خرید ملک در قبرس شمالی، اقامت این منطقه را به‌علاوه سند ملک موردنظر دریافت کنید. اما توجه داشته باشید که این مسیر ساده نیست و پیچیدگی های خاص خود را دارد. در نتیجه، بهترین و منطقی ترین راه، استفاده از مشاورها و وکلای مهاجرتی است. در نظر داشته باشید که وکلای باتجربه با اشراف بالا نسبت به قوانین و راهکارهای دریافت سند مالکیت ملکی در این کشور می‌توانند مسیر مهاجرت شما را هموار کنند.

5/5 - (3 امتیاز)

میلاد حبیبیمشاهده نوشته ها

دانشجوی کارشناسی رشته مدیریت، علاقه مند به برنامه نویسی و هک و امنیت، اشنا با مباحث وب هکینگ و seo، نویسنده تخصصی در زمینه های مهاجرتی ،مهاجرت به قبرس شمالی و...، عاشق یادگیری حرفه‌های جدید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *